Ommapå

Jag är fast i ostmackträsket. Det är ju så gott. Men jag tänkte slita mig ur dess grepp nu.
 
1. Det blir för mycket energi. Så mycket tränar jag inte alternativt så lite mat äter jag inte att extra ostmackor får plats.
2. Hög belöningsfaktor. Det är lätt att äta för mycket. Mmm, ost.
3 Det måste väl finnas annat gott att äta på mackan? 
 
Julskinkelagret i frysen är tömt men när jag handlade idag så jag att "helgskinkan" kommit. Jo, det är ju inte långt till påsk förstås. Men jag hade nog tänkt mig nåt annat än rimmad kokt skinka från grisar jag inte vet hur dom har haft det i livet.
 
Lammstek kanske? Sån jag gjorde till jul, som fick ligga i tjälknulslag och gotta sig. Kokt ägg funkar alltid, så även stekt. Makrill i tomatsås. Inlagd sill. Stekt strömming. Fast då börjar vi nästan komma in på matmackor och jag tycker inte jag behöver UTÖKA mitt mackätande direkt. 
 
Icke köttsliga alternativ då?
 
Vad sägs om hoummus. Så gott! Mosad avokado, mums! Bönröra smaksatt på olika sätt, till exempel med soltorkade tomater. Jordnötssmör. Inte så magert men gott med tunnskivat grönsyrligt äpple. Nån av grabbarna brukar ta mosad banan med curry på mackan ibland. Det låter knäppt men det funkar! 
 
Skulle man inte kunna ugnsrosta lök, vitlök, morötter och andra rotfrukter och sen mixa det med bönor och krydda på med pepparmix och chili och så röra ner olja till lämplig bredbar konsistens? Fast det kräver ju lite mer planering än att ta fram osten och smöret ur kylen. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0