Restfest

Jag har ju beslutat att vi ska äta det vi har hemma i första hand och att jag inte ska kuta på affären stup i kvarten. Vi har ju mat!
 
Idag blev det riktigt lyckat. Enkelt och gott. Jag läste ett tips nånstans att om man har mjukost med ädelost kvar sen "glöggminglet" (som att varenda heltidsarbetande människa anordnar sånt?) så kan man smälta ner det i en pastasås. Smart! Nu hade vi förvisso lite mer än bara ädelost i lådan med tuber i kylen. En snabb inventering visade att vi hade två tub-slattar med ädelost, en ädelost med fikon, en räkost, en baconost, en salamiost och en rökt renstek. Två kaviartuber som var påbörjade låg det där också. Hm. Vi måste nog bli bättre även på att äta upp pålägg innan vi köper nytt...
 
Men dom blev ju en utmärkt grund till middagsexperimentet. Jag sorterade upp ostarna i två högar. En hög med ädelost och en hög med salamiost, baconost och rökt renstek. Eftersom Haqvin inte gillar ädelost så kan jag väl göra två såser tänkte jag, nu när vi hade så många sorter att välja på? Räkosten åkte tillbaka i kylen för framtida experiment och så även ädelosten med fikon. Den tänker jag går åt ändå, det finns pepparkakor kvar nämligen och jag har dessutom lite svårt att tänka mig en pastasås som smakar fikon...
 
Ungefär så här gjorde jag:
 
Tre ostars sås
 
Mjölk
Philadelphiaost 
Rester av mjukost
Rester av hårdost, riven
Maizena + vatten
Salt och peppar 
 
Häll ca 1 dl mjölk, kanske mindre, i en kastrull och värm försiktigt. Klicka i ungefär 2 matskedar philadelphiaost och rör om. Tag valfri mjukostrest och tryck ut allt ur tuben, ner i kastrullen. Det blev nog minst ett par matskedar till varje sås. (Jag tog ädelost till den ena såsen och baconost och salamiost till den andra.  Rökt renstek-osten behövdes inte tyckte jag så den fick också åka tillbaka i kylen.) Rör om och låt koka upp försiktigt. Red av med Maizena till önskad tjocklek. Dra kastrullen åt sidan och lägg i den rivna hårdosten och låt den smälta. Rör om. Smaka av så du är nöjd med ostsmaken. Salt och peppar kanske behövs?
 
 
Serverades med blandade pastamodeller (skafferirensning), vitkålssallad och broccoli från gårdagen. Jättegott! 
 
 
 Man skulle så klart kunna utveckla rätten. Göra en skinksås med ädelost eller en fiskgratängsås med räkost till exempel. Väldigt bra sätt att ta rätt på småslattar i kylen! 
 
Nu ska jag ta och skära upp julskinkorna jag köpte till halva priset. Skivorna ska frysas in och bli pålägg och middagar. På fredag till exempel. Då blir det hembakad pizza med julskinka på, bland annat. Undrar om man kan ha räkost på pizza?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0