Mat och potatis

I lördags gjorde jag en inventering av frys och skafferi. Jag tycker det är så fullt överallt. Vad är det vi har hemma egentligen?
 
 
En väldans massa mat visade det sig. Vi har halvfärdiga middagar i form av t.ex. köttfärssås, kokkött med buljong, vegbiffar, köttgryta. Vi har högrev kvar, vi har kycklingfilé. I skafferiet har vi flera burkar krossade tomater, torkade vita bönor, kikärtor och linser. Det finns pasta, ris och bulgur och i jordkällaren har vi potatis. Jag förstår inte varför jag går på affären överhuvud taget? Jag skulle egentligen bara behöva köpa mjölk och sånt och så ägg och färska grönsaker och frukt. 
 
Jag bestämde att framöver ska vi bara äta det vi har hemma. Jag tänker bara handla det allra nödvändigaste. Jag är ju en riktig hamstrare vad gäller mat. Jag vill att det ska finnas hemma så man bara kan laga till och slipper springa på affären. Jamen, gör så då! Sluta handla för tusan bövlar! 
 
För vi har en hel låda med kryddor, det finns soja och fisksås och chutney och det finns nötter och torkad frukt. Sätt igång. Let the magic happen.
 
På tal om nötter. Jag lagade en riktig höjdarmiddag i söndags. Jag hade fått tips om ett recept på Coop: Cashewfrikadeller. Det ville jag testa. Och vi hade allt hemma utom koriander och det kan jag i ärlighetens namn klara mig utan. Jag fristajlade lite med kryddningen istället (läs pepparmix). Och vad bra dom blev! Herman utbrast "jag trodde nästan det var kyckling". Konsistensen var faktiskt som köttbullar. Smaken var nästan som kött (om nu det är nåt positivt. Jag tycker det.) Dom är inte veganska för dom innehåller ägg och ost men är man vegan har man säker kunskapen att byta ut dom ingredienserna. 
 
Här är länken till receptet: https://www.coop.se/Recept--mat/Recept/c/cashewfrikadeller/
 
Dom här små bollarna tänker jag göra fler gånger. Dubbel sats och så fryser man in hälften och har på lut till kommande middagar. Bara att steka på. Bra va?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0