En handlingens kvinna

Idag ska jag handla mat. Det kanske inte låter som ett stort fantastiskt evenemang för er andra men för mig är det nåt att se fram emot. Jag får nämligen PENGAR idag. Jag kan dock inte "storhandla" för pengarna ska räcka till räkningar också men jag kan handla mer än tre liter mjölk för en tjuga. Ja jag kan handla EKOLIGISK mjölk - den ni! Jag vet, jag borde handla ekologisk varje gång men när man har dåligt med pengar så känns det o(eko)logiskt att handla dyrare. Fast frågan är ju om vi har råd att INTE göra det.....
 
 
Jag ska köpa havregryn och morötter och pasternacka och linser och turkisk yoghurt och kvarg och potatis och en massa annat gott som är bra å ha i skåp och skafferi. Ja ni ser, det är inte nån lyx jag är ute efter, bara MAT. På utskicket från Ica var det faktiskt många bra saker som jag har rabatt på. Ibland är det en massa trams, färdigrätter och sånt där jag inte är intresserad av, men den här gången var det bland annat havregryn, mjöl och hårdbröd - sånt vi använder. Dom vill så klart att man ska testa nya saker, jag förstår väl att dom inte gör det här enbart för att vara snälla (och för att få ha kvar mig som kund) men det funkar inte på mig. Just nu måste det vara billig och BRA mat. Ok, ska jag vara ärlig så gillar jag billig och bra mat annars också men har man mer pengar så har man råd att slarva ibland och köpa Karins lasagne till middag. Det är alltså bra för hälsan att vara fattig? Vad bra, alltid nåt positivt.
 
 
Annars kan det bli riktigt trevligt att köra enligt principen "vi äter det vi har hemma". Igår blev det fläskpannkaka och vintersallad fast med tranbär istället för russin. Upptäckte att tranbären jag köpt på Willys innehåller 39% tillsatt socker. TRETTIONIO PROCENT?? Det är över en tredjedel! Och helt onödigt! Vem fan SOCKRAR på torkade bär?? Man kan inte handla NÅNTING snart utan att lusläsa innehållsförteckningen. Nej dom tänker jag inte köpa mer! För övrigt kan man ha granatäpple i vintersalladen också, ett tips från min syster. 
 
Nej, nu är det dags att skjutsa Storebror till bussen och gynna den lokala handeln. Mot Hammarn!
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0