Julstök?

Julstöket ja. Hur går det med det? 
 
Jag gräddade rån igår, precis som jag skrev att jag skulle. Tyvärr hade degen frusit där den stod på verandan så den var till en början svår att kavla ut. Sen när den tinade blev den kladdig. Rånen blev ojämnt gräddade och många gick sönder. Fast dom smakade fortfarande rån så klart. Jag googlade på "frysa in kakdeg" och kom snart fram till att kakdeg som ska kavlas ska man INTE frysa in. Då blir den kladdig och svår att kavla ut. Jo tack, jag märkte det. Däremot kan man frysa in kakor som ska skäras. Då gör man färdigt rullarna och sen när man vill grädda tar man fram och skär upp dom halvtinade. Bra tips. 
 
Frusen deg.
 
 
Trasiga rån är också rån.
 
 
Nu blir det inga mer småkakor. Pepparkakor ska jag köpa men jag väntar nog tills det är dags för födelsedagsbjudningarna. Det är så svårt att inte vara där med fingrarna i kakburken och varken magen eller resten av kroppen mår bra av det. Fast det är lucia på lördag och då vill jag ha glögg. Kan man dricka det utan pepparkakor? Saffransbröd finns i alla fall för det har jag bakat. Ja, så klart kan man dricka glögg på vilket vis man vill!
 
På luciadagen skulle jag nog vilja ha risgrynsgröt också. Gröt och kokta ägg och nåt gott bröd. Till frukost, lunch eller middag, det är frågan. Brunch kanske?
 
Jag ska nog baka knäckebröd i alla fall. Det blev så himmelens gott när jag bakade i fjol. Men när jag ska baka har jag inte planerat. Plötsligt händer det.
 
Julgodis då?
 
Jag har gjort mozartkulor, med mandelmassa och nougat. Det är julgodis för mig det! Men det fanns inte den blockchokladen jag vill ha, varken på Ica eller Konsum. Det ska vara Fazers blockchoklad, mörk eller ljus. Dom är så goda att man kan äta dom som dom är (tro mig, jag vet). Icas mörka blockchoklad är inte god, den är alldeles för bitter. Odenses är bättre. Nu köpte jag istället "Fazers block dekor" men det ångrade jag så fort jag smakat på den. Väldigt lite chokladsmak och en nästan oljig konsistens. Margarinaktig känsla i munnen. Så klart, den heter ju inte ens "choklad", vad hade jag egentligen förväntat mig? Men jag undrar hur dom tänkte när dom tog fram produkten. Den heter "dekor". Det ska alltså bara se ut som choklad? Nåväl, jag doppade mozartkulorna i den ändå. Jag hoppas den goda mandelmassan och nougaten kompenserar för det smaklösa yttre. 
 
 
Tänkte förut att jag skulle göra rocky road för det är så himla gott med det salta och det kolasöta tillsammans med mörk choklad men nu när jag inte fått tag på nån god choklad så vet jag inte. Det blir så mycket sött ändå till jul. 
 
Och så julmaten då....
 
Jag vill ha sill, Karins julsill närmare bestämt. Med mycket rödlök och purjolök och kryddpeppar. Och mycket socker. Men man dricker ju inte spadet. Däremot kan man äta löken lika gärna som sillen för den blir jättegod. Man kanske kan pickla enbart lök i samma lag? Bra idé, den gör vi en mental anteckning på.
 
Jag vill ha nån god ost också och leverpastej men det finns på affären. Det är många år sen jag gjorde egen pastej. Nån god korv kanske? Julskinka skulle också vara gott. Jag stod och tittade på dom igår. Jag skulle ju gärna köpa en ekologisk men jag såg ingen. Fanns Icas egen som var billigast, sen en i mellanprisklass och så den dyraste där det faktiskt stod en massa positiva saker på förpackningen, som att grisarna fick extra halm etc etc. Det jag helst skulle vilja veta stod däremot inte på vare sig förpackningar eller skyltar. Vilken skinka är godast? Undrar om butikspersonalen vet det?
 
Sill, ost, leverpastej, rökt korv, julskinka med Graveleijs senap på och ett gott knäckebröd. Då är det jul.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0