Lite sliten

Jösses vilken dag.
 
Stod i två timmar och malde köttfärs, med en liten rast för att låta Haqvin använda smörgåsgrillen och för att låta maskinen kallna lite (och låta husmordern vila lite). 20 kg färs blev det. Sen var jag trött och grinig och hade ont i ryggen. 
 
 
Dagen har sedan tillbringats till stora delar i tv-soffan. Det blev nog för mycket jobb igår kväll plus köttfärsmalandet idag. Inget flyt i tänkandet. Ingen kraft i kroppen. Jag lyckades till slut samla mig och åka för att handla mjölk, potatis och grädde. Det blir älgbiffar till middag, då måste man ha grädde till såsen! Och klyftpotatis ska vi ha till.
 
Kunde dock inte avhålla mig från lite annat mattänkande när jag väl var där på affären. Jag som inte skulle vara huslig nåt mer idag...... Hm.......
 
Hittade rödbetor. Det vill jag ha. Man kan göra rödbetssoppa med älgkött i. Och så har jag hört att chèvre ska vara så gott till rödbetor, jag köper det också. Alltså kommer vi att äta det nån gång dom närmaste dagarna men vilken dag det blir låter jag vara osagt. Imorgon blir det i alla fall kalops. 
 
 
 
När jag gick där på affären kände jag plötsligt hur törstig jag var. Det kanske är därför jag är helt slut, tänkte jag. For hem och stjälpte i mig två stora koppar kryddigt te, liggandes på soffan, läsandes Buffé. Mmmm, mat igen, jag vet..... Tog en bit morotskaka också. Gudomligt god. 
 
Nu är jag mycket piggare. Funderar på att gå ner och göra kalopsen nu så är det klar till imorgon. Grytor kan gärna få stå och gotta till sig till dagen efter. Nåt mer jag är sugen på är att testa picklade grönsaker. Såg ett tips i Buffé med vanlig 1-2-3-lag som man kan krydda på olika vis. Javisst ja, jag ska ha krafter kvar till att laga middag också.....
 
Tydligen är jag inte less på matlagningen ändå.  Man kanske skulle starta en klubb? Mat-hildas husmorsklubb. Men inte idag....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0