Husmors-Hilda får en idé

Imorse stod jag i köket med Haqvin och vi höll på att plocka ihop efter frukosten. Jag tryckte fast locket på hinken med hallonsylt. Hinken var nästan tom. Måste komma ihåg att köpa sylt. Eller har vi kvar av sylten jag kokade? Koka sylt...... Kan man inte koka sylt på äpplen.....? Äpplen och nånting mer, annars blir det ju äpplemos.....Hmmm......  Pannkakssylten man fick i skolan var det ju äpplen i....Äpplen och bär...Den där påsen blandade bär från ICA som jag hittade när jag frostade av frysen? Jamen, det måste man väl kunna? Jag har ju syltsocker hemma. 
 
Alltså, här kommer receptet på
 
KVASTHILDAS PANNKAKSSYLT
 
1 kg blandade bär
1 kg äpplen (efter skalning och urkärning)
1 paket syltsocker
 
Skala äpplena och skär bort kärnhuset. Skär äpplena i tärningar och lägg dom allt eftersom i en bunke med vatten och askorbinsyra så dom inte blir bruna. Jag slängde faktiskt med ett par päron också som låg i fruktskålen och såg övergivna ut.
 
Häll ner bären i en stor kastrull, häll av vattnet från äppelbitarna i ett durkslag och lägg dom också i kastrullen. Blanda bären och frukten med syltsockret. Koka under omrörning tills äpplena blir mosiga. Skumma. Häll upp på väl rengjorda burkar. 
 
Blev jättegod! Haqvins äpplen är ganska söta, jag minns när jag kokade äpplemos ifjol vad gott det blev. Herman tyckte äppelmoset var som godis! Bärblandningen från ICA innehöll hallon, jordgubbar, rödvinbär och svartvinbär. Den var inget vidare att ha i smoothie så den har blivit kvar i frysen och jag tänker inte köpa den igen. Men i sylten funkade den utmärkt. Och jag kan tänka mig att det funkar med både blåbär och björnbär och plommon eller vad man nu har överskott av i trädgården/frysen.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0