Universalkryddan

Vi åt revbenspjäll till middag, med klyftpotatis och ugnsrostad sötpotatis, lök, morot, palsternacka och paprika. Åh, vilka goda revbenspjäll! Det var det inte bara jag som tyckte. "Nu får ni gissa vad jag kryddat dom med" sa jag. "Det där vanliga" svarade Mannen. 
 
Japp! Jag är helt såld på HARISSA.
 
Jag har kryddat kyckling, jag har kryddat soppa, jag har kryddat sås och nu senast revbenspjäll. Det funkar till tamejgröen ALLT. Tar man mycket känner man hettan men om man är lite försiktig så blir det en subtil bakgrundssmak. En GOD smak. 
 
Att jag blev nyfiken på harissa beror på Jamie Oliver. Jag har kollat på hans "15 minutes meals" och han har harissa i både det ena och det andra och till slut tänkte jag att jag måste ju testa jag med. Men finns dylika ting på denna lilla by tror ni? Nej, jag hittade ingen. Jag köpte en tub när jag var till Östersund. 
 
Och det funkar! Det blir jättegott! Hur ska det gå när den där lilla tuben är slut? Jag måste höra med dom på affärn om dom kan ta hem. Det borde dom väl kunna, va? 
 
Min kusin och hans fru säger att dom är beroende av harissa. Jag börjar förstå vad dom menar.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0