Kalkonpytt med vitlökscreme

Beror det på att det är tisdag? Eller på att jag ändå kom i säng för sent igår?
 
Dagen började bra, med redigering av fredagsbilden, men sen tappade jag liksom farten. Inget kändes lockande, varken photoshop, tvättstugan eller skidspåret. Mulet var det också. Fick ändå till en riktigt god lunch, dock blev den mycket senare än vanligt pga att det ringde men eftersom det var nån som jag ville prata med så fick jag väl skylla mig själv, va?;)
 
Kalkonpytt, 2-3 portioner:
 
En förpackning "Ojämna skivor rökt kalkon"
En lök
En morot
En halv palsternacka
En halv sötpotatis
En halv röd paprika
En halv gul paprika
Ett äpple
 
Sätt ugnen på 225 grader. Pytsa i lite olja i långpannan. Skär allt i tärningar och lägg i långpannan. Stek i ugnen och rör om lite då och då tills det luktar mat och grönsakerna är genomstekta till önskad konsistens. Salta och peppra efter behag.
Till detta serveras en klick vitlökscreme, dvs turkisk yoghurt smaksatt med vitlökspeppar och lite salt eller andra kryddor du gillar. Fast då får du förstås döpa om cremen till nåt lämpligare.
 
Ja,ja, jag vet att "en förpackning" är ett väldigt vitt begrepp men dom brukar vara på ungefär 400 g. Har man inte kalkon kan man ta rökt skinka. Eller korv om man äter det. Vill man inte äta djur kan man vräka ner en förpackning kikärtor, dom blir jättegoda när man ugnsteker dom (fast dom kan explodera så var försiktig).
 
Jag gillar kombinationen "pytt + creme". Man skulle kunna göra en senapscreme till korvpytt eller varför inte ha guacamole till om man har starka korvar i? Tänk en räkpytt med purjolök och fänkål och så dillcreme till det. Oj, så gott det låter! Man kan nytta till cremen genom att blanda i kesella också om man vill men man ska ju inte äta så mycket av den. Det är grönskakerna som ska spela huvudrollen, kalkonen och cremen är bara statister.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0