Silikonjakten fortsätter

Äsch. Upptäckte igår att min 10-kronors body butter med kokos- och persikodoft innehåller silikon. Och den som jag smort i ansiktet. Min nya foundation som jag är så nöjd med - också silikon. Fan. Ja jag får väl använda upp dom och börja på ny kula - silikonfri. Body buttern är ändå snart slut och den nya jag köpte (också kokos men av annat märke) är det INTE silikon i. Inte heller i hudlotionen med citron-lime.doft. Puh!
 
 
 
Vad är det för fel på silikoner då? Jo dom lägger sig som en halkig hinna och håret/huden blir blank och slät. Men det täpper till också. Som att plasta in håret/huden. Det stora problemet är att dom inte är vattenlösliga så man måste tvätta ordentligt för att få ur dom, gärna med starkare schampon - som torkar ut huden och håret. Men då kan man ju ha i lite vårdande balsam efteråt - som innehåller silikon...
 
Ja ni förstår va? Vilken rundgång det blir. Och om man INTE tvättar ur allt och fortsätter använda produkter med silikon så fylls det på mer och mer och till slut blir håret, ja, inte rent helt enkelt. Tungt och fett.
  
 
Det bästa att göra, har jag läst mig till, är att först göra en inpackning för att få bort allt - en FET inpackning eftersom silikonerna är fetter och lika löser lika. Se för all del till att inte inpackningen innehåller silikon..... Kanske man kan använda olivolja bara? Sen när håret är rent använder man silikonfritt schampo och balsam i fortsättningen - ja vissa går så långt att dom tvättar håret enbart med balsam. 
 
Så långt vet jag inte om mitt mål sträcker sig, jag nöjer mig med att rensa ur alla silikoner. Alla halkiga schampon och balsamer ska åka i sopen. Eller måste man lämna in dom på kemiavdelningen på återvinningen?

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0