Hårfint

Köpte nytt schampo förra veckan och redan efter första tvätten började det klia. Igår var det ren för djävligt. Klåda, klåda och jag kände små plitor i hårbotten. Jag brukar ibland ha problem med parfymerade produkter (och nuförtiden tycker jag det är JÄTTEMYCKET parfym i nästan alla schampon och tvålar!) men Sunsilk har jag väl köpt förut??
 
Svängde in på affärn igår och köpte ett oparfymerat schampo istället. Fast jag kände när jag kom hem att jag nog måste kamma igenom håret med finkam - tänk om jag fått löss? Nej, inga löss i sikte. Däremot en massa vitt mojs, som hudflagor i hårbotten. Oj, är jag så torr? Eller är det eksem? Eller är det nåt från schampot?
 
 
 
Efter hårtvätten med det oparfymerade schampot kändes huden redan lite bättre. Tog inget balsam heller den här gången. Jag har så kort hår så nåt trassel är det inte tal om, det ska vara för glansen i så fall. Glansen ja..... Varför är det silikon i allting? Har noterat det den sista tiden: Allt som ger glans och ska göra håret fint, det innehåller numera silikon. Har börjat känna igen den där halkiga känslan. Ett schampo som jag köpte hos frissan var så där obehagligt halkigt men jag tänkte inte mer på det, inte då. Sen när flaskan nästan var slut läste jag innehållsförteckningen: "Dimethicone". Det är en silikon, det. Jaha....
 
 
 
Fler exempel: Balsam som ska ge glans innehåller silikon. Det är inte dom "flytande silkesproteinerna" som ger glans, det är silikonet, det är vad jag tror i alla fall. Primer köpte jag för nåt år sen, som man ska ha i ansiktet innan foundation. Man blev halkig och fin av den. Jo det är silikon i. Så klart. Men för många år sen stoppade folk silikon i tuttarna och det visade sig vara ganska onyttigt. Är det då så himla nyttigt att ha det UTANPÅ hud och hår? Nej, nu blir det lusläsning av innehållsförteckningen innan man köper nåt! Men det är inte lätt med dessa långa innehållsförteckningar med alla konstiga ord. Jag har dock läst på lite på nätet och detta är vad jag hittat:
 
En enkel tumregel är att silikoner oftast slutar på –cone, -conol eller -xane

Undvik
Amodimethicone
Cyclohexasiloxane
Cyclomethicone
Cyclopentasiloxane
Dimethicone
Dimethicone copolyol
Dimethiconol
Phenyl Trimethicone
Polysilicone-9 
 
Tog ingen mousse heller efter tvätten, allt för att skona hårbotten. Läste innehållsförteckningen på saltvattenssprayen, ingen silikon i sikte där så jag tog lite sånt istället men jäklar vad det sved när det kom på hårbottnen! Har nog nån slags eksem där ändå. Man skulle vilja ha en salva och smörja in där. Men det går ju inte.
 

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det är ju så liten text med.

2012-11-06 @ 16:49:31
Postat av: Ann S

Har också periodvis haft problem med vita hudflagor som lägger sig som kakor i hårbottnen. Och kliar gör dom minsann.Särskilt perioder då jag varit stressad och orolig. Köper Fengural schampo på apoteket och behandlar med. Silikon......? ingen aning.Det funkar iaf och blir rätt besående.

Svar: Ja jag tror det har med stress att göra. Har haft så här förut men jag minns inte riktigt vad jag gjorde åt det den gången.
Kvasthilda

2012-11-07 @ 08:56:09
Postat av: Hanna

Det finns skonsamma schampon på diva både med aloe Vera och en ekologisk serie - wise!

2012-11-10 @ 09:19:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0