Spätzle!

I fredags kunde jag inte hålla mig längre. Jag googlade fram några recept och sen gjorde jag SPÄTZLE till middag! Till detta hade vi fläskfié med gorgozolasås och grönsaker och så ett glas rött vin.
 
Det gick som en dans att göra spätzle. Jag blev glatt överraskad. Jag gjorde som det stod i flera recept, slog smeten ganska länge med en träslev så den blev seg och smidig och det blev små bubblor i den. Enligt ett recept skulle inte smeten var rinnande men sträva mot jorden, typ. Jag körde lite på känn, man har väl gjort klimp några gånger!  Sen hade jag ett platt rivjärn som jag lade över kastrullen med kokande vatten och så lade jag dit en klick smet och drog med sleven fram och tillbaka så smeten droppade ner i vattnet. När dom flöt upp tog jag upp dom med en hålslev - det gick fort! 
 
Så här blev dom. Gott! Man skulle bryna på dom i smör innan man serverade stod det också men det gick inget bra, det blev mest en massa brynt stärkelse i botten på kastrullen så det steget uteslöt jag snabbt innan kastrullen blev för svårdiskad. Man kanske ska göra som med pasta, skölja av dom lite snabbt efter kokningen. Det var första gången och man kan ju inte kunna allt på en gång!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0