Semester 2012: Maten! Del 1.

Mmm jag gillar mat, det tänker jag inte alls förneka. Å andra sidan sa sambon med ett belåtet leende kvällen innan vi skulle åka: "Undrar vad man ska äta för gott på semestern då!"
 
Första kvällen sov vi på hotell utanför Münchens och då åt Mannen och jag gulasch och barnen åt pizza och pasta. Låter väl knas att dom åt pizza och pasta i tyskland men senare åts det schnitzel i Italien så det jämnar ut sig! ;)  
 
Andra natten campade vi i Zell am See. Vi hade tagit med oss Trangiaköket men gas kan man inte frakta på flyget så det skulle vi köpa när vi kom fram tänkte vi. Men att hitta en flaska som passade till just den brännaren var inte det lättaste. "Kolla på nån bygghandel" var svaret vi fick på flera ställen. Men att hitta en bygghandel? Det blev till att äta ute så länge. Jättejobbigt.... Närå, men det blir lite dyrt i längden när man är 4 personer och barnportion är inget som duger längre, det är barnen alldeles för stora för. 
 
Mannen beställde en Cordon Bleu. Ojojoj vad god den var. Perfekt panering. Jag beställde nåt som hette Seecamp pfandl. Det var fläskfilé, sås, grönsaker och spätzle, gratingerat med ost. Jag tog den för jag var nyfiken på spätzle. Jag hade hört talas om det men aldrig ätit det. Det är en slags pasta måste man väl säga, gjorda på ägg och vetemjöl. Ser ut som små knorvar. Det var gott! Nå, nästan allt blir ju gott med ett täcke av ost men ändå, jag gillade dom där små klimparna. Och resten med!
 
Det här är min panna med mat. Hm, jag hade redan ätit lite när jag kom på att jag skulle fota.....
 
 
Dagen efter när vi packat ihop och åkt in till själva Zell am See och fått oss en morgonkaffe på McDonalds hittade vi en friluftsbutik på ett köpcenter och DÄR hade dom gasflaskor som passade till vår brännare! Så den dagens lunch intogs på Grossglockner Hochalpenstrasse. Det blev korv och makaroner, en klassisk trangiaköksrätt. Till detta majs direkt ur burken och den vidunderligaste utsikt du kan tänka dig.
 
 
 
I Heiligenblut fick mannen sin efterlängtade "Campingpfandl": Fläskfilé, bandspagetti, grönsaker och gorgozolasås. Herman tog samma, älskare av gorgozola som han är (han med). Kolla nöjd kille!
 
 
Jag åt "Forelle" (regnbåge? Öring?)  med potatis och tartarsås. Gott gott! Firren hade ett körsbär i munnen och Haqvin utbrast "det är en gris!".
 
 
Och en Weissbier till mamma!
 
 
Haqvin fick in ett stort lass spagetti bolognes och var väldigt nöjd han med!
 
 
Fortsättning följer....
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0