Sko-nostalgi

Idag har jag "fredag" eftersom jag är ledig imorgon. Kjol så klart och så tog jag mina svarta "dockskor", med rem över foten och broguemönster. Jag gillar tydligen broguemönster eftersom jag har det på flera skor.... Men dom här svarta är i syntet, köpta i ett ögonblick av sinnesförvirring. Hur tänkte jag? Mina fötter gillar inte finskor av syntet. Skriver alltså upp på "listan för framtida inköp": SVARTA dockskor med brogue. I SKINN.

Vi hade en diskussion om skor i bilen till jobbet och jag blev smått skonostalgisk där ett tag. Minns ni kinaskorna?

Svarta tygskor med sammetsyta. Platta. Två ting som mina fötter har svårt för: Platta skor och skor i material som inte töjer sig. Nä jag köpte aldrig några.... Men dom var söta på andra. Ja, kanske på mig med men mina fötter gillade dom inte. Min still men inte min sko.

Minns ni mockasinerna då? Inte sockorna med skinnsula man hade när man var liten på 70-talet utan dom vita i skinn med pärlbroderier som fanns på 80-talet. Platta, ännu plattare än kinaskorna faktiskt. Såna ville jag ha till konfirmationen. När jag provade dom så stod skorna kvar när jag gick iväg. Äsch! Inte ville jag ha skor som inte satt kvar på foten. Redan på den tiden var jag kinkig. När jag tänker efter så påminner mockasinerna om dagens ballerinaskor och dom är jag inte heller förtjust i, återigen på mig själv. Tyvärr har jag inte hittat nån bild på 80-talsmockasinerna, dom kanske heter nåt annat än mockasiner?

"Kolla, nya mockasiner!"



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0