Karuschaböxan

Leggings.
Tights
Karuschaböxan.

Kalla dom vad du vill. För 20 år sen när dom sist var aktuell (för mig) hette det tights. Men en expedit på KappAhl upplyste mig om att leggings är fotlösa medans tights är detsamma som strumpbyxor. Är det väl inte. Strumpbyxor heter ju strumpbyxor. Fast det sa jag inte. Annars gillar jag KappAhl. :)

Jag hade ett par med mönster av tulpaner minns jag, i grönt, fuchsia och ockragult. Mamma sydde. Och så ett par mörkgröna med glesa prickar, också i fuchsia och ockra. Till detta en lila stickad bomullströja och fuchsiafärgade tygskor. Diskret? Nej. Varför ska man vara det??

Nu äger jag ett par ljusbruna korta och ett par långa, ett par enkla svarta och ett par svarta med blixtlås längst ner på benen samt tunnare svarta och vita med spets nertill. Hm, jag tycks ha fegat ut med åren. Inte bra. Mer färg!

Det tog nog ett halvår innan jag tog till mig leggingsarna (hm...) som plagg. När jag såg tjejer som hade det förra vintern tyckte jag det såg ut som dom glömt brallorna och gick i långkalsongerna på stan. Men i somras köpte jag mina första och jäklar vad suveränt det var! Läste senare en insändare från en karl som beklagade sig över att alla tjejer hade långkalsonger till klänning nuförtiden, det var ju inte snyggt! Förr fick man minsann se bara ben på sommaren. Släng dig i väggen, gubbe, säger jag, långkalsonger till klänning, det är ju ett genialiskt mode för den svenska sommaren! Inga fler urinvägsinfektioner här inte! Den här vintern har jag också leggings. Fast jag har täckbyxor eller täckkjol utanpå. Lite som när man hade kalasbyxor under overallen på vintern när man var liten!

Det bästa med leggings är nog att dom är så bekväma. Låren, rumpan och magen får plats utan att det klämmer nånstans. Sen hänger man på sig en tunika som går ner en bit och förskönar det som sticker ut här och där. Toppa det med en stor sjal runt halsen, ett brett leende och ett glatt humör så är du färdigklädd sen!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0