Västerbottenpaj och Himmelsk lax

Jag letar efter ett recept på Västerbottenspaj. Det ska vara med potatis i. Och västerbottensost förstås. Jag hade tänkt att laga det idag. Dels för att det är gott, dels för att jag hinner med att laga sånt nu när jag är ledig och sist men inte minst för att jag har västerbottensost hemma. Jag köpte den till den himmelska laxen. Det roliga är att laxen kom till på grund av att jag hade västerbottens ost hemma som jag använt till en annan rätt. Det går liksom runt här. Men det framåt ändå på nåt sätt.  :)

Jaså, vill ni ha receptet på laxen? Ja, ok då.

Himmelsk lax i ugn

Till att börja med behövs:

En hel filéad laxsida
Salt (flingsalt om man vill)
Svartpeppar
Dill (går bra med djupfryst)


Sätt ugnen på 200 grader. Lägg laxen med skinnsidan ner i en långpanna med bakplåtspapper i botten. Fettet kryper igenom pappret så disken kommer du inte undan men du slipper i alla fall gnugga bort fastbränt laxskinn från långpannan.
Gnid in fisken med salt, peppar och dill.

Sedan ska man ha:

2 dl turkisk yoghurt
2 msk majonnäs
0,5 - 1 dl riven västerbottensost


Blanda ihop yoghurt och majonnäs. Bred detta på laxen. Strö sedan över osten.
In i ugnen tills laxen är klar och täcket fått fin färg. Täck över med folie eller nåt om den riskerar att bli bränd.

Serveras gärna med kokt potatis, en god sås och en massa goda grönsaker.

Detta är MUMS!

Kommentarer
Postat av: Maggan

Mmm, det lätt gott. Måste testas å de snaraste!!

2009-01-04 @ 20:05:39
URL: http://mags.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0