Äta bör man....

....men VAD?? Och vareviga dag! Och helst inte samma mat jämt heller.

Denna helg har jag handlat varje dag: fredag, lördag, söndag. Onödigt. Tar tid. Kostar pengar att starta bilen. Dåligt för miljön. Men igår skjutsade jag Hacke till Olle så ok, jag var redan på språng. Jag var dessutom ner till förpackningsåtervinningen med plast och metall. Pantflaskor och -burkar fick vänta tills idag för igår hade jag inga kassar att stoppa dom i. Det måste vara ett gott tecken? Brist på kassar hemma = duktig att använda miljövänliga tygkassar? I fredags åt vi i alla fall tacos. Alla nöjda och glada.

Idétorka. Igår åt vi stuvade makaroner och stekt rimmat bogfläsk med rårivna morötter (varför heter det "rårivna"? Kan man riva kokta morötter?). På kvällen åkte Sören och jag mc till Strömsund så då blev det kebab. Barnen åt hos kompisar. Idag på lunchen lagade jag köttfärssås med en touch av chili åt ett helt kompani ungar. Det blev både morötter, selleri, palsternacka och majs i såsen. Och vitlök, chilikrydda, cayennepeppar och oregano. Egentligen kan man säga att det var en chili con carne utan bönor. Ris till detta och en massa olika skurna grönsaker. Gott gott! Och rester blev det också.

Ikväll när det var dags för kvällsmat inventerade jag frysboxen. Men ingen snabbmat där inte, bara stekar och kokkött kvar. Vad ska vi äta!! Inne i frysen fanns hamburgare. Men vi hade inga hamburgerbröd. Men Rasker fanns, sån där lite grövre formfranska. Ja det gick bra det med. Jag grillade hamburgarna (på elgrillen) och det blev kvar till Sören och barnens lunch nån dag.

Till imorgon kväll har jag köpt bogfläsk i skivor. Färskt bogfläsk. Detta skall stekas, kryddas med salt och peppar och möjligen en liten aning curry. Sen slår man vatten och lite lite grädde  i pannan och reder av med maizena till en sås. Det blir godare än man tror är möjligt! Tagliatelle till det och kanske broccoli. Man skulle kunna tänka sig att fräsa med både lök och tärnat äpple innan man slår på vattnet. Mer curry i så fall.

Jag köpte även frysta kycklingklubbor idag som vi ska äta nån gång i veckan. Men kan ni tänka er, dom är också "marinerade", dvs insprutade och utblandade med vatten, salt och socker! Varför kan man inte få kyckling när man köper kyckling? Jag har köpt kycklingfilé som varit så insprutade med marinad så dom var liksom gummiaktiga. Dom gick att dela med träsleven när jag stekte dom i stekpannan! Med träsleven! Urk!! Jag hade tänkt köpa färska kycklingben idag men det fanns inga. Jaja, vi överlever väl.  Lite salt, peppar, curry och paprika på dom och så in i ugnen. Sen när dom gått halva tiden penslar man med soya och kanske lite honung och några andra kryddor. Pressad lime! Det är gott.

Nu blev jag nästan hungrig. Nu ska jag göra en kopp te och så ska vi kolla på episod 4 av Star Wars! Bon Apetit!


Kommentarer
Postat av: Thea

Av stekarna kan du ju göra tjälknöl som du sedan lägger i saltlake med örtkryddor, vitlök och gul lök. Lördag förmiddag är en bra tid för det. Så har du söndagssteken klar i god tid! Hasselbackspotatis och en sallad är gott till!

2008-08-18 @ 22:15:33
Postat av: alias Kvasthilda

Oj vad gott!

2008-08-19 @ 09:17:44
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0