Onödigt

Det var väl ändå onödigt att bli förkyld lagom till helgen?! 
 
Det började med nysningar igår kväll och en näsa som täpptes igen efteråt men sånt händer mig ibland. Överaktiva slemhinnor. Vasomotorisk snuva. Det går nog över. 
 
Eller hur.
 
Vaknade inatt av Hermans gnisslande dörr. Han gick tydligen på toa. Pussel pep övergivet när han stängde toadörren men hon tystnade snart. Näsan rann. Jag hörde Haqvin hosta inne på sitt rum. Nej, han kan inte ha smittat mig, han har jag ju inte träffat på fyra veckor. Det kommer nog från snorungarna på jobbet. Det har ju gått både magsjuka och förkylning den senaste tiden så att jag åkte dit till slut är inte särskilt konstigt. 
 
Lego var tydligen i sovrummet när jag lade mig för nu kom han och började trampa på mig. Han lade sig tillrätta intill mig och jag försökte sova. Haqvin hostade. Näsan rann. Lego bytte plats och trampade lite mer. Jag kunde inte somna om. Tyckte jag kände mig rätt pigg. Undrar vad klockan är?
 
Kvart i tre. Nähä. Det är inte dags att kliva upp ännu. Suck. Jag svettades. Av med täcket. Efter en stund frös jag istället. Lego låg på täcket så jag fick dra hårt för att dra över mig det. Haqvin hostade. 
 
Till slut lyckades jag väl somna för jag minns att jag hade drömt nästa gång jag vaknade. Då var det av att Lego jamade och ville gå ut ut rummet och då hade det ljusnat ute. Jag kollade mobilen. Klockan var halv åtta. En inte helt orimlig tid att kliva upp även om det är lördag. Jag hade förresten ställt alarmet på åtta istället för nio denna lördag för H skulle komma nio och hjälpa oss slakta fåren. Alltså klev jag upp och åt frukost. 
 
Snorig och harklig konstaterade jag att det faktiskt var en förkylning. På en lördag! Vad onödigt. 
 
Det gick bra med fårslakten. H är så respektfull mot djuren. Och bara att man kan hålla till hemma och slippa frakta dom till nåt okänt ställe! Det är mycket värt tycker jag. Som jag har skrivit förut: antingen äter man kött och behandlar djuren med respekt eller så äter man växter. Tyvärr kan jag inte leva upp till det till 100 % för jag köper fortfarande ägg och lite kött på affären men det går framåt, ett steg i taget. 
 
Fårkropparna hänger i garaget nu. Dom ska styckas om en dryg vecka. Hjärtana har jag rensat och frusit in. Tungorna är kokta och flådda och ligger i kylen. Två bitar lever ligger också i kylen. Imorgon blir det leverstuvning med bacon, timjan och grädde till middag. 
 
NU är det höst på riktigt, när det har tystnat i fårhagen, potatisen är upptagen, tomaterna inplockade och inget mer finns att skörda. Nu är det bara att koka buljong och vänta på vintern. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0