Underhåll

Dagisbacillerna kom ikapp mig ändå. Jag var på dansen i måndags för jag kände mig bättre på eftermiddagen och jag for på jobbet på tisdag men jag kände när jag stod där i diskmaskinsvärmen i köket att, det här är inte bra. Igår stannade jag hemma. Ont i halsen, hosta, matt och trött.
 
Problemet är att när kroppen inte orkar, då blir hjärnan rastlös istället. Jag tycker den borde lugna ner sig den med när jag är sjuk men, nej, den har tråkigt och vill bli underhållen. Men man blir less på Facebook och Instagram och Pinterest också efter ett tag. Tv är ju ett alternativ. Eller som jag gjorde igår: måla.
 
Jag brukar ju säga att jag inte gillar att måla akvarell. Att jag föredrar akrylfärg. Man kan inte måla flera lager med bra resultat i akvarell, det blir gärna murrigt och smutsigt. 
 
Men om man bara målar på då, utan att tänka? Med enda regeln att hålla färgfälten separerade? Då kan det bli så här:
 
 
Det var ju riktigt kul. Så här blev den när jag var klar.
 
 
"Måla en hel vägg så där!" fick jag som kommenterar på Instagram. Ja, banne mig. Det vore nåt, det. Nu är den här bilden bara 11 x 15 cm. Inget storformat. Och jag har ingen vägg att måla just nu. Men jag ska skriva upp det i min mentala anteckningsbok.
 
Sen gjorde jag den här. Den blev väl så där tycker jag. Ett exempel på vad jag inte gillar med akvarell. Man kan inte måla över och ändra när man ser att proportionerna blev fel. För många lager nere till vänster gör det murrigt istället för lätt och luftigt. Men jag får väl träna. Anpassa mig efter mediet. Tvärtom lär ju aldrig hända.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0