Stora flängardagen

Imorse efter frukost for jag till Sundsvall. Fem grader kallt och solen steg upp så fint rakt i synen på mig. Framme i Birsta svängde jag direkt in på XXL sport.
 
Vad skönt det var att gå där själv! Hade glömt det. Ingen som väntar på att man ska bli klar. Köpte några julklappar åt en viss person och sen ett par till mig själv. Om jag ska orka tänka på andra så mycket som jag gör innan jul måste jag tänka på mig själv också. Jag köpte ett par skidstrumpor och ett par trekilos hantlar. Till MIG. 
 
När jag stod och slog in julklapparna på XXL ringde Haqvin och sa att skolavslutningen var klar. Bra. Jag skulle bara åka och lämna in symaskinen på service, sen hämta honom och sen skulle vi åka hem.
 
Bara och bara. Det gick knappt att ta sig ut på E4. Trafiken mot Birsta kröp fram. En snäll medtrafikant släppte fram mig i rondellen, han såg väl att jag blinkade vänster, och jag kom äntligen ut på påfarten till E4. Nu ska det väl gå lite fortare framåt, tänkte jag.
 
Nähä. Det blev kö på E4 också! Krypkörning! Men det visade sig vara nån slags vägarbete som bromsade upp trafiken. Efter det blev det mer normal motorvägshastighet och jag kom in i centrum till slut och skulle leta mig en parkering, helst i närheten av Haqvins hus eller på Storgatan där syaffären skulle ligga.
 
Det fanns inga parkeringar. Två dagar innan julafton, inne i Sundsvalls centrum. Hur tänkte jag där? Till slut hittade jag en ledig parkering på Järnvägsgatan. Det blev en bit att gå med blyklumpen till symaskin.
 
Sen hämtade jag Haqvin och vi for hem. Väl hemma var det bara att lämpa av honom och ta med nästa son ner på Hammarn och till apoteket eftersom hans medicin hade kommit. Han insåg nämligen igår att det var slut på den. Dagen innan han skulle ha muntlig redovisning på gymnasiearbetet. Han har haft för mycket i huvudet och glömt att ta ut en ny burk. Shit.
 
Jag ringde till apoteket. Jo, dom skulle ringa och beställa och då skulle medicinen komma dagen efter, dvs idag. Pust.
 
Så när han tagit ut sin medicin skjutsade jag hem honom igen och for tillbaka på Hammarn för att handla julmat. Jag tyckte det var lika bra att bli klar med allt samma dag. For även på Granngården och betalade pelletsen jag tog ut igår så det gick en hel del pengar idag. Stora spenderardagen kan vi också kalla det.
 
Kom hem med fyra tygkassar fulla med mat plus en påse potatis och en påse solrosfrön (fåglarna ska också ha julmat!), en stor säck kattsand plus en vindunk och en flaska Madeira. Ont i benet, ont i händerna, trött och irriterad. 
 
Nån julkonsert orkade jag inte gå på. Mannen fick fara själv. Istället bar Haqvin och jag in alla pelletssäckarna i pannrummet. Det låter kanske inte så vilsamt och det var det väl inte heller MEN det var bättre än att sitta still. Det är nämligen därför jag har så ont i benet idag. Det är bilkörningen som gör det, inte att röra på sig. 
 
Imorgon tänker jag inte åka nånstans om jag inte måste. Jag ska koka revbensspjäll, göra lammrulle och kanske baka fröknäcke. Jag ska slå in julklappar. Hinner jag och har lust ska jag åka skidor. 
 
Hur det gick för Herman med redovisningen? Det gick bra. Han är nu KLAR MED GYMNASIET! ÄNTLIGEN! Han kan nu söka vidare till dom utbildningar han vill! 
 
Nu jävlar ska det firas jul här!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0