Juldagen

Hallå där! Har ni hämtat er från julstök och julmatsmatkoma? 
 
Själv sitter jag i soffan och dricker kaffe. Fortfarande. Har inte kommit igång med nåt alls ännu, mer än frukost och tv-tittande. Skönt? Nja, jo, det är det väl. Fast nu börjar jag bli lite rastlös känner jag. Kanske en promenad kan råda bot på det? Få igång hjärnan och resten av kroppen (=magen). Vädret ser lovande ut, med solglimtar och blå himmel mellan molnen. Ingen storm här inte.
 
Igår var det julafton. Vi hade bestämt att vi skulle äta hos B och B vid fem så vi tog det lugnt här hemma till att börja med. 
 
Jag gick ut och gav fåglarna mat. Dom ska väl också ha en god jul? Hade gjort egna talg-"bollar" av fårtalg, kokosfett och solrosfrön. Vet inte vad fåglarna tycker jag har inte sett om dom äta nåt ännu. Fyllde på fröautomaterna också.
 
 
Vi öppnade våra paket här hemma. Jag hade köpt en bok om får till Mannen. Han säger att vi ska ha lamm nästa sommar också så då kan det ju vara bra att läsa på. Han fick lite annat också. Av grabbarna fick han en tröja i grått och vinrött med renar och snöflingor på. En riktig jultröja fast i diskretare nyanser. Haqvin fick en ny kontorsstol - en knallrosa. Jag såg den när jag var på Ikea för flera månader sen och hajade till. Utgående modell - jag måste köpa den åt Haqvin! En rakapparat fick han också. Han börjar bli stor. 
 
Herman fick nya vinterhandskar bland annat. Sen får dom räkna in skoterkortet bland julklapparna för det betalade Pappsen. Hermans kom med posten häromdagen och han visade nöjt upp det. Haqvins kommer inte förrän i mars när han fyller 16. Nu hoppas vi på mer snö också så man kan åka skoter. 
 
Jag fick inte mindre än TVÅ presentkort på Dress like Marie, ett från Mannen och ett från grabbarna. Inte illa. Nu kan jag ekipera mig ordentligt. Jag var förresten in och köpte den där tröjan och linnet jag provade i början på veckan. Ett par helgalna leggings blev det också, i batikmönstrat. Herregud, batikmönstrat - när ska jag ha dom?! Men jag gillade dom verkligen. Sköna och färgglada. Ni får se dom en annan dag. Nu får ni se tröjan eller är det en tunika? 
 
 
Julmaten smakade bra som vanligt och vi åt lite för mycket - som vanligt. Rester blev det också - som vanligt! Men det blir restätning här hemma hos oss ikväll och sill kan man ju äta alla dagar i veckan. Man ska inte klaga på att man har mycket mat. Det finns dom i världen som inte har mat för dagen. 
 
Senare for vi till H och T och dit kom tomten. Vad jag fick i julklappslotteriet? Ett par skidhandskar och en sportmössa - perfekt för vintersportandet ju.
 
Och som om han vore tankeläsare - nu kom Mannen in och frågade om vi ska åka upp på Alaska och åka skidor. Ja, det kan vi väl göra!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0