Grattis Herman!

Jösses. Hela familjen verkar redo för jullov. Så trötta vi är! Jag fattade inte att det faktiskt var morgon när klockan ringde 7:20. Haqvin var lika seg. Mannen sov också. Och Herman har redan tagit jullov så han sover ännu i detta nu, när klockan är halv tio.
 
Hur ska vi orka med julafton? Fast det brukar ju gå ändå på nåt vis. Man piggnar till när det väl gäller. 
 
 
Igår firade vi Hermans 18-årsdag, med tårta och kakor och presenter. Speciella födelsedagar kräver speciella presenter. Vi hade köpt honom ett halsband - en pansarlänk i silver. Jag tror han gillade det. Han hade ju inte önskat sig nåt sånt så då är det svårt att avgöra vad han tycker men jag förklarade varför han fick det och han hade det på sig hela kvällen. Ja, han kan ju ha det på sig jämt om han vill, så slipper han komma ihåg att ta på sig det på morgonen. 
 
 
 
Jag hade även köpt en extrastor burk Nutella i present åt honom. Den blev uppskattad, det såg jag. Och han förstod piken. Det är alltid han som är först på Nutellaburken här hemma. 
 
 
Han hade beställt chokladtårta. Jag tog receptet på favoritbrownien och kompletterade det med en topping av ljus chokladganache. Oj, vilken god tårta. Fast man fick ta smala bitar, den var kompakt och mäktig. På bilden ser det nästan ut som om det är Nutella på tårtan. Det skulle man ju också kunna ha. Fast jag undviker nötter i våra bakverk när det är födelsedagar och såna mer offentliga tillställningar eftersom det finns nötallergi i släkten. Tyvärr måste jag säga för jag gillar nötter. 
 
 
Av dom andra gästerna fick han ett "litet" grattiskort...
 
 
 
 
Nu när vi firat och sjungit klart kan vi äntligen koncenterar oss ENBART på julen. Vad glad jag är att vi fixade granen i lördags redan och att jag griljerade skinkan och lade in sillen igår förmiddag. Då kan jag passa på att göra INGENTING idag istället för det. Vad är "ingenting" då? Ligga på soffan? Nja, det gör jag ändå emellanåt. Att göra "ingenting", det är för mig att göra saker för min egen skull, sånt som inte är till nytta för andra men som jag trivs med att göra. Hålla på med foton till exempel eller sy eller ta en långpromenad. Ja, det kan för all del vara att ligga på soffan också men då ska jag vara ensam och själv om fjärrkontrollen. Om jag slår på tv-n överhuvud taget alltså. Det ska i alla fall ha absolut INGENTING att göra med julen eller andras födelsedagar. 
 
Jag ska göra annat än ingenting idag också. Jag ska slå in några julklappar, hämta ut några fler som kommit med posten och fundera på om det är nån mer som ska inhandlas. Julmaten ska jag nog handla klart idag. Då kan jag ta det riktigt lugnt imorgon. Jag behöver det. Vila hjärnan. Den har varit fullproppad dom senaste veckorna, med födelsedagar och körsång och julklappsbeställningar.
 
 
Förresten. Igår morse när jag vaknade, vid halv sex eftersom Herman skulle till skolan, så var det norrsken. Har ni nånsin varit med om att det varit norrsken på morgonen? Det fladdrade över halva himlen. När jag skjutsat Herman till bussen gick jag in och hämtade kamera och stativ. Jag kände direkt att jag borde ha läst på mer i instruktionsboken. Jag borde ha tränat med på att fota med olika inställningar. Men jag micklade på där i mörkret. Det vore väl själva den om jag inte skulle kunna få till åtminstone EN bild där norrskenet fastnar! Alla såg mörka ut på kameradisplayen men jag tänkte att jag kan nog justera bilden i efterhand.
 
Och kolla! Med hjälp av Camera Raw lyckades jag få fram detta! Min första norrskensbild!
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0