Baktankar

Lördag morgon, frukostdags
Hilda sitter på sin plats
Kaffe och en macka smakar
ser på "Hela Sverige bakar"
 
(Travesti på en av matramsorna vi kör på dagis)
 
Jag börjar fundera på om man inte ska söka till "Hela Sverige bakar" i alla fall. Dom flesta som är med där verkar inte kunna precis allt utan ha olika specialområden. En gillar att baka matbröd, en annan cupcakes, en tredje småkakor. Alla ÄR inte bra på allt. Det är inte jag heller. 
 
Men jag är rätt teknisk, imbillar jag mig. Jag vet vad man ska göra om matbröddegen ska bli seg och blåsig. Och ska den bli mjuk och tät ska man naturligtvis göra precis tvärtom.  Degar som ska bli spröda ting, som småkakor och pajdeg, får inte arbetas för länge för då aktiveras glutenet i mjölet.
 
Smak är jag också bra på. Vad som passar ihop, vilka smaker som förstärker varandra. I alla fall är jag bra på allt det här när jag sitter i tv-soffan.
 
Frågan är om jag har rätt utseende och personlighet för programmet? Det verkar som att dom vill ha en lagom blandning av åldrar, personligheter och gärna lite speciella utseenden. Nån som är lugn och sansad, nån som är hetsig och känslosam, nån som är väldigt ung, nån lite äldre, nån med en spännande bakgrund (BAKgrund, haha...), nån med ett spännande utseende.
 
 
Hur är jag då? 
 
När jag bakar är jag extremt organiserad. Jag röjer av köks-ön och bänken innan, jag plockar fram det jag ska ha av ingredienser och maskiner och mått. När jag är klar med en ingrediens ställer jag undan den. När jag mätt och blandat färdigt ställer jag grejerna i disken, på en gång. Men det är ju hemma det. Här är det ingen tävling under tidspress. När jag blir stressad kan jag bli vimsig och göra fel. Då gäller det att stanna upp och hitta lugnet. För övrigt är jag en glad och positiv person, det tror jag själv i alla fall. Blir det pannkaka av brödet kan man ju inte sluta baka bröd. Man måste öva mer istället! 
 
Har jag nån spännande bakgrund?
 
Uppvuxen i Eskilstuna, flyttat till Jämtland. Gillar (förutom att baka) att sy häxor och änglar, måla tavlor, fotografera och bildbehandla, rita serier, åka motorcykel, vara ute i naturen. Är detta tillräckligt intressant?
 
Utseendet då?
 
Ja, jag är en lagom tjock kvinna i mina bästa år, typ. Ok då, medelålders. Fast jag ÄR i mina bästa år, det är jag ständigt. Och så har jag kort, rött hår och är tatuerad, dock ej över hela armarna (fast jag VILL bygga på min tatuering men det kan vi ta i ett separat blogginlägg). Min klädstil är speciell när jag orkar och det passar sig (på dagis blir det jeans och nån gammal t-shirt, jag har inte lust att tvätta sönder mina snyggaste kläder). Får jag välja blir det kjol eller klänning fast klädseln är alltid anpassad efter vädret. Regnar det blir det regnrock och gummistövlar, fast så klart en rödrutig regnrock med röda stövlar till.
 
 
Och nu undrar du vad jag gillar att baka. Va? Har du inte läst här förut?
 
Matbröd är nog det jag gillar bäst att baka. Det är det som går åt. Ja bullar och kakor går förstås åt det med men jag vill ju helst inte ha det hemma. Fast det ÄR gott. Morotskaka, kladdkaka, brownies med valnötter, äppelkaka, bondkakor, havrekakor med torkade tranbär och lite choklad, gorån, mjuk pepparkaka, kardemummakaka.... Gaaah! Jösses, vad gott! Jag måste baka nåt idag!
 
Så vad tycker ni? Ska jag söka?
 
Om jag ska söka så måste jag ju träna. Kanske börja nu på en gång. Finns det nån som vill ha kakor? Jag tänkte på ungdomsgården, kanske dom vill ha kakor att sälja? Eller är det nån som fyller år som vill ha en tårta bakad kanske? Hör av er om ni är intresserade!

Kommentarer
Postat av: Monica Röstlund

Hej!
Det är klart du ska söka om du känner för det.
Kakor, bullar , tårtor är det väl alltid någon som behöver/vill köpa. Kaklotterier till byföreningar, UG vill säkert sälja kakor, Arr på centrum, Bingon Kanske vill ha kakor till försäljning. Gör reklam på Hammarstrands anslagstavla. Jag kan gärna vara försökskanin om det är gott eller ska ändras på nåt vis. Tala om att du bakar och låt folk lämna ingredienser till dig. MEN FRAMFÖR ALLT SÖÖÖÖÖK

Monica

2014-09-20 @ 13:18:23
Postat av: Johanna H

Givetvis ska du söka! Kör bara kööör!

2014-09-20 @ 13:34:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0