Räkna med skägg

Tänk vilket ståhej för ett skägg. Låten var ju bra, ju. Conchita Wurst är en dragshowartist, sen att "hon" har skägg är ett val som vi kan tycka vad vi vill om men egentligen - spelar det nån roll? Jag såg många på scenen i lördags som hade skägg eller skäggstubb. Nä, dom var inte kvinnor. Men det är ju inte Conchita heller egentligen. Förut tyckte jag det var konstigt med transvestiter som inte ville se ut som kvinnor "hela vägen" men nu har jag insett att det ska väl jag skita i. Dom får väl se ut som dom vill.
 
Jag tycker faktiskt att hon är lite lik Charlotte Perrelli.
 
 
Läste om nån som tyckte att skäggiga damen hör mer hemma på cirkus. På ett sånt uttalande kan man reflektera som följer:
 
- Skäggiga damen på cirkus valde knappast sitt tillstånd. Tomas Neuwirth har själv valt att uppträda som kvinna med skägg.
- Är inte Eurovisionsschaglern en slags cirkus?
 
 
Det finns för övrigt många artister som blandar manligt och kvinnligt. Androgynt utseende är ju lite spännande (och provocerande tydligen). Den första jag kommer att tänka på är Annie Lennox. Snaggad och snygg och med en fantastisk sångröst. Eurythmics är sån där musik jag mår bra av, fortfarande. Ska jag ta ett nyare exempel? Ok, då säger jag: Yohio. 
 
 
 
Ska man reagera på nåt från lördagens uppvisning i musik så är det väl Polens bidrag tycker jag. "Göra reklam för våra vackra kvinnor" - men hallå?? Hur tänkte ni där? Polsk mjukporr, är det bra reklam det? Nä, ett par skägg på dom där kvinnorna hade inte suttit fel. Riktigt långa skägg. Men tuttexponeringen var väl till för att dra uppmärksamheten från låten kan jag tänka. Jag har inget minne av att den var bra.
 
Jag hejade i alla fall på Sanna. Inte bara för att jag hejar på mitt eget lands bidrag utan för att låten är bra, Sanna är bra och jag gillade numret. Inga dansare som flängde runt på scenen, inga tuttar eller konstiga scenarrangemang som kan distrahera en från låten. Kameran har inget annat att fokusera på än artisten som sjunger! 
 
Egenligen, om man ska tävla i musik så borde Eurovision song contest sändas i radion. Men jag inser att det inte är det det handlar om längre. Det är ingen musiktävling, det är show. Det är väl bara att gilla läget och sluta klaga. med eller utan skägg.
 
"Be yourself tonight" som Eurythmics skulle ha sagt.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0