Nu är det fredagsmys (bakning, alltså)

 
Idag är det verkligen bakväder. Marken var vit när vi vaknade imorse. Nä, men hallå, vädret?! Det är den 9:de maj för helsike! Vi vill ha värme och sol, inte snö och nollgradigt.
 
Nu står en grötbullsdeg på jäsning. Äntligen hembakat! Det är fredag och det är nåt speciellt med fredagar. Det är som att det går lättare att baka på en fredag. När jag druckit upp min kopp kaffe och skrivit klart här ska jag gå ner och göra fiberlimpa också fast i modifierad form. Jag tänker grädda dom i muffinsformar istället. Det måste väl funka, va? Fibermuffins. Typ. Fast fiber låter tråkigt och det är bara lite grahamsmjöl i, resten är vete. Men linfröna, nötterna och russinen bidrar förstås med fibrer. Vad ska vi döpa om dom till? Nötfruktbrödmuffins? Hälsomuffins, kanske, höhöhö. Jag är också sugen på att baka bullar. Vanliga, hederliga kanelbullar. Fast jästen är slut nu och det kanske är tur. Risken är stor att jag "förbakar" mig och blir på dåligt humör.
 
Igår blev det inget bakat. Det kom en gräsbrand emellan skulle man kunna säga. Det gick bra, det var inte nära huset eller så men det var lite otäckt ändå. Det sprider sig så FORT. Efter den pärsen lastade jag av veden jag hämtat och blåste ner på Hammarn för att hämta Herman som slutat tidigare samt handlade ägg och mjölk och annat som fattades. Sen orkade jag faktiskt inte baka. Jag var helt slut på drivkraft. Tom i bollen. Gjorde mig en macka och en kopp och lade mig i soffan istället. 
 
 
Jag laddade inför kvällens träning istället. Har jag sagt att det är sista veckan på den här terminen? Tror det va..... Folk har redan börjat troppa av men vi som var där körde järnet. Man ska dock inte smörja in händerna innan man åker och tränar, det blir så svårt att gå armgång då. Speciellt som dom har lackat om bommarna också. Lacket har torkat, vill jag bara påpeka. Annars hade det säkert gått bättre att gå armgång. Nåja, svettig och slut blev jag, precis som det var meningen. 
 
Inatt drömde jag att det brann men jag minns inte var nånstans.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0