Sommarvärme och potatissallad

Så där ja. Nu har min släkt begett sig hemåt. Dom andra for igår kväll. Svalare att köra på natten. Fast det blev ganska bra bilväder för dom som åkte idag också, det är halvklart men långt ifrån kallt. Nåja, dom har väl AC i bilen.
 
Idag och imorgon är jag ledig. Jobbade i helgen och det var hot, hot, hot, inte bara inne i köket. Alla pustade och stånkade. Och mycket att göra för nu är det teater igen. Garvsyra denna gång. Och det ska göras kaffekorgar och folk ska ha mat innan eller efter föreställningen. Fast det kändes som dom flesta ville ha glass. Den stackars mjukglassmaskinen fick kämpa i värmen. 
 
Vilken tur att våra gäster och Mannen höll på och fixade maten när jag kom hem igår. Det blev ljummen potatissallad (igen), tzatziki, grillad korv, halloumi, majskolvar och tomater och så ett glas vin till det och VATTEN. Det verkar inte spela nån roll hur mycket vatten jag dricker på jobbet, jag är ändå törstig när jag kommer hem. Det var väldigt gott med salt halloumi också. Man svettas bort mycket salt i hettan.
 
Ljummen potatissallad var en hit måste jag säga. Det är kokt potatis, rödlök, rädisor och oliver och så slår man över en senapsvinägrett. 
 
 
Idag lovar dom "bara" 26 grader och en skvätt regn på eftermiddagen. Det är helt ok för mig. Det behövs vatten. Fast det behöver inte komma lika mycker regn som det gjorde i Stockholm och på några andra ställen igår. Här mullrade det bara på avstånd.
 
http://www.expressen.se/vadernytt/oversvamningar-i-hela-landet/
 
"Åskcell" verkar vara det nya modeordet i kvällstidningarna. För en meteorolog eller en vanlig dödlig väderintresserad är det inget nytt ord men jag har inte sett det användas i kvällspressen förut. Dom tycker det låter coolt förstås, ungefär som "snökanon" som dom använde för några vintrar sen. 
 
Här en bild från i fredags kväll när syrran och jag var ute och gick, månne det är en åskcell som bildas? Himlen var nästan helt klar och så tornade det här mäktiga molnet upp sig vid horisonten i norr, belyst av kvällssolen.
 
 
Idag ska jag sy färdigt rockabillyhäxan och börja på den andra, ja kanske sy klar den till och med. Måste ju leverera det som är beställt! Jag ska även betala räkningar - utan ångest! För jag har fått LÖN. Fantastisk känsla! Pengar skänker ingen lycka säger dom men man får fan inget bra utan heller, det kan jag intyga.
 
Hm, nu vräker solen ner ute igen. Skulle det inte bli molnigt? Nåja, dom som tål värmen får väl glädjas, själv ser jag till att hålla dörrarna stängda. Man kan också söka svalka i kvällsluften.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0