Veckans vegetariska #2 och #3: Majbiffar med mera samt rödbetssoppa

Igår vegetarisk middag, idag vegetarisk lunch. Det tar sig. Båda måltiderna enligt principen "vi äter det vi har hemma". Det låter så påvert, tycker jag, äta "det vi har hemma". Som om vi åt torrt bröd och gammal ost. Det gör vi ju inte. Igår åt vi till exempel detta:
 
Majsbiffar, klyftpotatis, ugnsbakad palsteracka, paprika och lök, en sallad på stora vita bönor, rödlök och persilja med citron- och olivoljedressing samt en vitlökssås på kvarg och turkisk yoghurt. 
 
Rena festbuffén - på en torsdag! 
 
Idag åt Mannen och jag rödbetssoppa till lunch. Hade fyra rödbetor som låg i grönsakslådan ropade sen före jul nån gång. Bäst vi äter upp dom tänkte jag. Jag gjorde enligt det här receptet:
 
http://www.tasteline.com/Recept/Rodbetssoppa_med_ingefara__citron_och_chili
 
Fast jag rev rödbetorna istället så dom skulle koka lite fortare och så hoppade jag över mixandet. Ja jag hade ingen chilifrukt hemma heller, jag tog lite harissa. Den här soppan gör vi fler gånger! Det blev jättegott med ingefäran och citronen till rödbetorna. Jag kan tycka att dom smakar lite väl mycket "jordkällare" ibland men med nåt syrligt och starkt till blev det mycket gott (jämför med inlagda rödbetor som ligger i ättika- och sockerlag. Ingen jordsmak på dom).
 
Tyvärr mumsade vi oss soppan innan jag hann fotografera. Samma med maten igår, inget foto. Illa illa. Vad är det här för matblogg? Svaret är: det är det inte. 
 
Varför denna plötsliga ambitiösa grönsaksätning? undrar nu Vän av Ordning. Jo, jag såg på Anna Skipper igår, "Du är vad du äter". Jag har inte varit så förtjust i programmet men visst, budskapet går hem, absolut. Klart man ska äta det som är bra för kroppen! Och resultat blir det, om man ska tro programmet. Jag tror kanske att själva upplägget gör att det blir lite tillgjort, det kan vara det jag inte gillar. Jag känner henne inte så jag vet inte hur hon är utanför programmet.
 
Men igår blev jag som sagt lite inspirerad. Om dom kan så kan jag! Jag tror jag ska skriva ut en bild på Skipper och sätta upp på kylskåp och skafferi. En där hon ser riktigt bestämd ut. "Nu gör du rätt val, inte sant?!" säger hon och spänner blicken i mig.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0