Dan före dopparedan

Jaha. Imorgon är det julafton. Jag är fortfarande förkyld. Idag fick jag i alla fall sova tills alarmet ringde klockan nio (fast jag var upp och gick på toa strax före sju) men jag är ändå inte riktigt pigg. Känner mig tjock i huvudet och snorar fortfarande men rinnsnuvan har gett med sig. Huvudvärken kommer och går. Orken är det si och så med men jag får väl se till att orka idag ändå, det är några saker kvar att göra innan julfriden kan sänka sig.
 
Inte blev det nåt handlat igår, inte. Jag bakade vörtbröd och slog in julklappar och sydde färdigt JULGRANSMATTAN. Det var det som var mitt julprojekt, ser ni. Visst blev den fin?
 
 
Att sitta och sy fast applikationer med zigzag är dock inte riktigt min grej kände jag. Jösses, vad tråkigt det var.... Men resultatet blev fint. Kanten på mattan blev väl inte lika fin. Jag fick inte tag på röd snedslå så jag vek bara in en fåll och zigzagade fast den. Funkade men den blev liksom buktig. Kanske en vända i tvättmaskinen och en omgång med strykjärnet kan råda bot på det. Men det får bli när vi kastat ut julen. 
 
Vörtbröden blev också fina. Och goda! Vi provsmakade igår kväll.
 
 
Sen försökte jag samla krafter och ta sats för att åka och handla. Precis när jag tyckte jag hade mobiliserat tillräckligt med viljestyrka kom Mannen hem.
 
"Ska du ha bilen nåt nu?"
"Öööh..... ja jag tänkte åka och handla mat......"
"Jag skulle behöva åka till Kälarne."
"Jamen jag kan handla imorgon, ta bilen du!"
 
Det var den viljestyrkan, det. Istället tog jag fram vår nya gran och satte upp den, gick ut och hämtade julpyntet och tvingade grabbarna att slita sig från datorerna och klä granen och pynta istället. Det blev gula och röda kulor, glitter och lite änglar och småkatter och så spiran i toppen på granen ("du menar väl inte på allvar att du har SPIRA i granen?!") och lite glitter och glamour på utvalda ställen i huset. Pappersbonaden med tomten som spelar dragspel för djuren satte jag självklart upp ovanför skänken och min gamla tomte fick sitta i trappen i år. Lego tyckte tydligen att det var en helt ok kompis. Han har inte attackerat den ännu i alla fall. Gör han det får jag flytta på tomten. Jag är lite rädd om den.
 
 
Nu har jag stoppat i kontakten till motorvärmaren och stoppat i en ipren i mig själv. Bara att vänta en stund så båda får verka så att säga innan jag åker på Hammarn för den sista julhandlingen. Under tiden ska jag bära ut resterande julpynt, slå in en julklapp som jag glömde igår och så ska jag skrika lite på barnen så dom kliver upp. Dom måste skotta av studsmattan så vi kan ställa undan den. Dom kan förresten få bära ut julpyntet också.
 
Det snöar faktiskt fortfarande. Det ska väl få tyst på dom här som tror att "julstämning" är det där vita som faller från skyn. Nejdå, jag klagar inte på snön. Det är bra att det snöar. Jag tycker om snö på vintern. Men det blir jul ändå. Faktiskt.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0