Regnet det bara öser ner

Skval skval. Regnet strömmar ner från himlen. Jag vaknade till och med av det i natt (sover med öppet fönster). Men det är inget jag kan göra nåt åt, låt det skvala. Jag är inte gjord av socker.
 
 
Försöker idag medvetet göra saker för att pigga upp mig. Jo, men jag ÄR piggare än igår. Om det beror på mina knep eller om det beror på körsången igår kväll låter jag vara osagt. Jäklar vad vi skrattade på slutet! Tänk att det kan vara så kul när nån sjunger fel. Förmodligen var vi lite trötta allihopa. Gladtrötta. Eller tröttglada.
 
Nu ska jag berätta om knepen för att bli piggare:
 
Först och främst gjorde jag gröt fastän jag ville ha nåt annat. Har fuskat lite dom senaste dagarna, för att inte tala om i helgen för då var det ju hotellfrukost! Nåväl, jag gjorde en skogsbärsvariant med hallon, blåbär och torkade tranbär och så rörde jag ut proteinpulvret i mjölken, tycker det funkar bättre än att blanda i gröten. Och det smakade alldeles utmärkt med gröt! Bra beslut. Både tranbär och blåbär ska ju vara så väldigt nyttigt också. Vilken tur att dom smakar bra.
 
För att öka energinivån tog jag på en röd kofta, ja den är visserligen roströd men det är också rött, inte sant? Frös lite så då åkte en sjal på - klargrön! Färg är bra. Jeansen är dock blå, jag har inga röda jeans. Dom jag har provat har inte suttit bra. Jag avvaktar tills modet svänger igen och det blir modernt med vidare byxben.
 
Tände lampor! Det blir mörkt inne när det är mulet ute. Och vi har ju faktiskt lampor man kan tända.....
 
Gjorde fint på bänken bredvid spisen. Det har en tendens att hamna grejer där. Man lägger ifrån sig när man kommer hem eftersom det inte finns nån bänk i hallen. Mobiltelefonen, väskan, lurarna, solglasögonen - dom hamnar på bänken direkt innanför köksdörren och där blir dom oftast kvar. Där man egentligen behöver plats för råvarorna när man lagar mat (läs "skärbrädan med falukorv"). Men nu lade jag dit en höstig duk med äppeltryck som Herman gjort på dagis en gång i tiden, ställde dit en ljuslykta och avslutade med ett par konstgjorda höstlöv. Fint! Mysigt med tända ljus (och man kan inte lägga saker på en tänd ljuslykta).
 
 
Gjorde höst på mitt årstidsaltare också förra veckan. 
 
 
Sen tog jag och satte på lite musik och tog itu med disken. Nej, disken piggade inte upp mig men musiken. Kanske måste ordinera mig en dos sång och musik varje dag med tanke på hur pigg och glad jag var efter kören igår. Men kören har väl inte tid varje dag förstås så det får bli på egen hand. Finns ju resurser här hemma, både piano, dragspel, fiol och gitarr. Och ukulele och blockflöjt och elbas och cd-spelare och spotify......
 
Efter disken satte jag igång att torka äpplen i ugnen. Tog ur kärnhuset, skar äpplena i skivor och lade dom på galler och så in i ugnen på 50 grader med luckan på glänt. Har inte den minsta aning om hur lång tid det tar, det är första gången jag gör det. Blev less på bakandet och orkade inte göra äppelmos som jag tänkte men jag vill inte att äpplena ska bli förstörda, min husmorsnerv klarar inte av det! 
 
Energin räckte även till att söka två jobb, även om den nästan sinade när jag var tvungen att på ena jobbet registrera mig på företagets hemsida. Man skulle bland annat välja vilket land man var intresserad av att arbeta i. Men hallå, jag ska söka just den här tjänsten i ÖSTERSUND. Varför ska jag då välja land och kontor?? Det andra jobbet var en anvisning från Arbetsförmedlingen så ja, jag sökte väl det då. Jag förstår fortfarande inte vad det är dom håller på med. 
 
Ser att klockan nästan är elva. Börjar bli dags att fylla på med mer energi i form av mat. Igår åt vi laxfilé till middag så det blir rester av det till lunch. Oj, nu sa magen "knorr", den hörde nog vad jag tänkte!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0