Mandelmjölk

Testade att göra mandelmjölk idag. Man lägger sötmandlar i blöt i minst 4 timmar i kylen, 5 dl vatten till 1 dl mandlar enligt det recept jag följde. Sen häller man bort blötläggningsvattnet och så kan man gnugga bort skalen om man vill. Ner i mixern med 5 dl nytt vatten och mixa. Sen ska man sila av det i t.ex. en silduk för saft. Det var vad jag hade. Den sprack när jag klämde på den för att få ut vätskan. Jaja, den var gammal och uttjänt. 
 
Vet inte varför man ska sila mandelmjölken. Man vill väl ha den så mjölkliknande som möjligt kanske. Det som blir kvar i silduken kan man ha i bröd och kakor och müsli står det i receptet. Fast jag har planerat att ha mandelmjölken i smoothie och då kändes det plötsligt som ett onödigt moment att sila den. Om blötläggningen är till för att få bort lite av den bittra smaken kan jag ju bara blötlägga några mandlar, hälla bort vattnet och slänga ner dom i mixern när jag gör smoothie. Förresten, jag gillar ju den bittra smaken. Bittermandel, mums!
 
Nåväl, jag vet inte hur mandelmjölken smakar i smoothie heller för det blev ingen dricklunch idag eftersom det fanns lax kvar sen gårdagens middag. Nu testade jag mjölken i kaffe och ja, det smakar - sötmandel. Inte så oväntat kanske men lite knepigt med kaffe som smakar mandel. Jag håller mig nog till vanlig mjölk i kaffet i fortsättningen.
 
Återkommer med rapport om hur den smakar i smoothie. En kvalificerad gissning är att det smakar mandel där också..... 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0