Grönt är skönt

Igår mullrade åskan omkring oss nästan hela dagen men den kom aldrig hit helt och hållet. Den sista mörka molnfronten blev till ett strilande regn sent på eftermiddagen och sen löstes molnen upp och solen kom fram. Lite av ett antiklimax men luften var i alla fall lättare att andas.
 
 
Svårt att få nåt gjort när man väntar på åskan hela tiden. Jag var i alla fall ute i syrummet och försökte få nån ordning på tygerna och mönstren. Jag vill sy. Och jag har mönster jag vill använda men jag vet inte om jag har nåt tyg jag vill ha. En sommarblus vill jag sy och jag visste vilket mönster jag var ute efter: "Folkloreblus" heter den, från Stoff&Stil. Men vart har jag gjort av det? Hittade lite annat kul medans jag letade, bland annat en bok som heter "Fynda, fixa och sy om". Himla tur att jag inte hittade den innan jag skänkte bort kläderna till Röda korset för då kanske det hade blivit fullt med gamla kläder i syrummet igen! 
 
Jag fann igen mönstret på blusen till slut. Och två andra mönster på blusar/toppar i samma stil. Jag är nog en bohem ändå.... Blusen nere till vänster har jag aldrig sytt men jag tror jag skulle kunna trivas i den. Tröjan på det översta mönstret sydde jag i ett grönt jerseytyg med diskret paislymönster en gång i tiden, det är säkert över 10 år sen. Tyvärr har den gått till dom sälla jaktmarkerna vid det här laget. Minns att det hade gått små maskor i tyget så jag tvättade nog slut på den. Snyft. Det var så härligt tyg, nån slags viscosejersey tror jag, mjukt med härligt fall.
 
 
Det som hindrar mig att sy just nu är alltså tyg. Jag har jättemycket tyg men jag vet inte om jag gillar dom. "Finns det inga gröna tyger" tänker du nu. Jo det gör det faktiskt! Men inget som passar till blus. Jag skulle vilja ha ett vitt creppat tyg att sy en sommarblus av. Jag kan till och med tänka mig att brodera lite på den. Då jäklar blir det folklore. Jag gillar det, jag erkänner: Färgglada broderier, virkade spetsar. Lite ryskt, lite Dala-Floda. Undrar vem jag har varit i ett tidigare liv?
 
Slängde ut en fråga på Facebook, halvt på allvar, halvt på skämt, om min dragning till grönt. Jag har väl gillat grönt så länge jag kan minnas men just känns det närmast som ett beroende. Fick bland annat till svar att jag är en gurka. Tack, då vet jag, hehe. Fick även höra att grönt är hjärtchakrats färg och det har att göra med kärlek och omtanke och såna ting. Man kan balasera hjärtchakrat genom att bära nåt grönt. Har jag alltså ett behov av att balansera det just nu? Kanske därför jag håller på i trädgården så mycket - där ÄR det grönt! 
 
 
Jag har även torskat på gula detaljer. Ända sen förra sommaren egentligen, då jag köpte den gröna klänningen med små blommor på. Den hade jag gult halsband till. Senaste fyndet är en gul kofta från Haléns som jag väntar med spänning på. Orange gillar jag också. Ja det är väl inte många färger jag ogillar egentligen, det ska vara marinblått och grått då - men det är på MIG alltså. Jag kan tycka att andra är jättefina i dom färgerna. På mig säger dom inget.
 
 
Det här blev djupt. Hur ska jag runda av det här nu då? Jag tror jag ska gå ut i syrummet och börja på en blus i alla fall. Jag har en benvit jersey och jag har ett luftigt viscosetyg som visserligen inte är exakt vad jag vill ha men ändå inte så illa. Ja jag tror faktiskt det är lite grönt också. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0