Nu är det nu

Jag längtar till på fredag. Då ska jag åka till frissan och sitta där och bli ompysslad och omfärgad och klippt och friserad! Nu känns det jättelångt. Det hänger och det lockar sig hej vilt så fort det blir minsta fukt i luften. Ja det kanske är snyggt ändå enligt andra men jag känner mig oklippt. 
 
Det är skönt att ha nåt att längta efter men man ska för den skull inte glömma bort nuet. Jag har idag bland annat gjort en lista på tavlor jag ska ställa ut. Nästnästa vecka..... upptäckte av en slump att jag enligt Ramselebladet skulle ställa ut vecka 31, inte 30. Det hade blivit en miss i kommunikationen, inte mellan mig och konstföreningen utan internt hos dom. Men jag flyttar fram en vecka, det går väl bra. Det enda tråkiga är att jag inte kan vara med på vernissagen för precis den dagen ska vi ha kalas här för mamma och då kan jag ju inte gärna åka till Ramsele. Men jag kan hänga dagen innan så det ordnar sig. Då får jag även se utställningen som är före mig, inget ont som inte har nåt gott med sig.
 
En annan sak vi gjort idag är ätit jordgubbar, nåt som också har med nuet att göra. Jordgubbar ska ätas på sommaren. Farmor kom också och fikade, kaffe och jordgubbar och glass. Och fick en burk hjortronsylt med sig hem. 
 
Till middag lagade jag chicken tikka masala för första gången i mitt liv. Köpte en påse kryddblandning men kunde så klart inte hålla mig till receptet på påsen, det såg så tråkigt ut. Jag stekte tärnade kycklingfiléer i ugnen och under tiden fräste jag en hackad lök, en krossad vitlöksklyfta och en tärnad morot i lite olja en gryta på spisen och slog sen på en deciliter vatten, helt enligt receptet, och så ner med den stekta kycklingen och innehållet i kryddpåsen. Sen skulle man tillsätta två deciliter creme fraiche. Jösses vad fett, tänkte jag, nej det blev en skvätt grädde och röra om och sen dra grytan från plattan och hälla i ett par stora skedar turkisk yoghurt istället. Visst använder dom väl yogurt i Indien? Jag har aldrig varit i Indien så jag vet inte hur maten smakar där men jag tyckte det här blev jättegott. Gjorde en gryta med curry och chili också. Lagade på en hel påse kycklingfiléer så då passade jag på att göra två rätter. Currygrytan blev så god att Haqvin utbrast "oj, vad sugen på godis jag blev nu, jag trodde det var fredag!"  Tyvärr, onsdag - inget godis hemma..... 
 
Nu är klockan över nio och jag är jättetörstig. Gissar att det är ganska mycket salt i dom där färdiga kryddblandningarna. Kanske man kan ta lite mindre nästa gång, inte hela påsen. Ska göra mig en stor kopp te nu och kanske slå på tv-n, jag är så dålig på tv-tittande när jag är ensam. Tur programbiblioteket finns eftersom jag glömmer att kolla även program jag gillar. Sist kollade jag på "Historieätarna" när dom besökte 70-talet. Gav väldigt många flash backs, speciellt när det gällde klädseln. Jag säger bara: silkespolo!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Dolle

Ack ja, ni tjejer ska veta att ni var sååå sexiga i era silkespolos, svarta, röda, vita, rosa alla lika läckra på er. En glansig hästscarf i nylon över axlarna gjorde er supersexiga, i mina tonårsögon i alla fall....)

2016-08-01 @ 00:51:14

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0