Soup du jour: Morotssoppa med ingefära

Idag blev det soppa till lunch. Soppa nu igen. Jag verkar ha hamnat i ett soppberoende. Är det farligt tro? 
 
Igår åt vi också soppa. Var sugen på fläkspannkaka och tänkte att en soppa innan gör väl ingen skada? Och varför inte broccolisoppa? Den soppan går dock inte till gastronomihistorien. Den var blaskig och tunn och alldeles för salt och pepprig. Den får ni inte recept på.
 
Dagen soppa kan ni däremot få receptet på. Den blev riktigt god. 
 
Morotssoppa med ingefära
 
Till en person:
 
2 morötter
1 liten lök
1 selleristjälk
0,5 tsk olja
 
Skär och hacka grönsakerna. Fräs dom i oljan i lämplig kastrull (bränn inte!). Sen behöver du:
 
0,5 liter vatten
en sockerbitsstor bit ingefära.
 
Slå på vattnet och lägg i ingefäran (skär den gärna i bitar). Låt koka under lock tills grönsakerna är mjuka. Kör soppan slät i mixern. Slå tillbaks i kastrullen och krydda med:
 
salt
peppar
citron
chilipulver?
grillkrydda? 
 
Ta det lugnt med kryddningen! Smaka av och krydda mer om det behövs.
 
Servera med bröd, varför inte grötbrödet som jag av en ren slump hade bakat nu på förmiddagen. Jag hade även ett stekt ägg till men där gör man som man vill. Ja det gör man väl alltid med mat förresten.
 
Alla mina soppor verkar börja med lök och stjälkselleri nuförtiden. Men det blir gott, jag lovar. Det är som att ha buljongtärning i, vilket jag aldrig har eftersom jag inte spär ut min mat och alltså inte behöver nån smakförstärkare. Fast SMAK vill jag ha och då är selleri och lök bra. 
 
Så här kan den se ut.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0