Snart är det helg, hörni!

Min mor påpekade att ordet "träligt" som jag använde i mitt förra inlägg är rena sörmländska och att jag ju faktiskt bor i Jämtland. Det har hon alldeles rätt i. Men man skola icke förneka sitt ursprung. Och vädret ÄR verkligen träligt. Den här helgen i fjol var jag inne i Östersund och byggde snöskulptur, en Birger i snö inför skidskytte-VM (Birger är Storsjöodjurets son för er som inte vet det). Ett bevis om något att vädret är HELT annorlunda i år. 20 grader kallt och snö var det.

Birger, årgång 2010.



Jag har för övrigt frågat sakunniga och i Jämtland infödda människor och man använder visst ordet "träligt" här. Dock förknippar jag det också med min gamla hemstad. :)

Denna helg är det också byfest, precis som i fjol. Soppa, efterrätt, dryckjom och musikunderhållning misstänker jag. HOPPAS jag. Musik är alltid trevligt. Ifjol blev det flera spontana sångarinsatser från festdeltagarna (undertecknad inräknad). I Pålgård råder inte brist på musiktalanger om man säger så. Måste vara nåt med den höga luften........eller?

Byfest, årgång 2010.



Åsså är det julskyltning på söndag förstås. Yr.no lovar möjligen lite snö på morgonen men på eftermiddagen blir det plusgrader..... Jaja, det blir väl advent ändå.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0