På gång i måleriet: Rödluvan

Har snöat in på Rödluvan just nu. Har flera idéer till tavlor.

Här är en som jag börjat på. Lilla Luvan på väg in i mörka skogen.



Rödluvan i detalj. Hon är lite grönblek i ansiktet, det får jag fixa. Visste inte riktigt vad hon skulle ha för kläder heller. Röd huvudbonad, javisst, men mer då? Det blev nån korsning mellan svensk folkdräkt och sydtysk dirndl.

Rödluvan som blir lurad av Vargen, stackars lilla Rödluvan. Som måste räddas av skogvaktaren. En passiv kvinnobild. Vad tycker vi om passiva kvinnobilder? Om passiva kvinnobilder tycker vi INTE. Jag tror det är dags att vända på steken. Jag tror Rödluvan klarar sig alldeles utmärkt i skogen. Det är kanske Vargen som får akta sig istället?

En skiss till nästa tavla. Vargen kommer. Vad ska Rödluvan hitta på nu, tro?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0