Genusflingor

Sitter här och äter frukost. Kollar på flingpaketet. På baksidan står "hitta din jeansform på minspecialk.se" och en bild med en hand som håller en rosa laptop, på den en rosa högklackad sko med en rosa sjal instoppad, en rougeborste lutad mot skon och på toppen en rosa puderdosa med en rosa pudervippa och en Kellogs special K bar där förpackningen går i - jo, rosa faktiskt. I texten står att man kan få en "personlig plan med lätta och läckra recept, effektiva motionsförslag plus massor av inspirerande tips om mode och livsstil". Tankar kommer då:
 
- Bilden är väldigt tjejig. Överdrivet tjejig.  Varför är reklamen riktad till tjejer? Finns det tjejflingor? Vill alla tjejer laga mat med lätta och läckra recept? Effektiva motionsförslag - effektiv för VAD? Är jag väldigt fördomsfull när jag antar att dom menar effektiv fettförbränning? Tjejer vill vara smala? Och tjejer gillar mode och smink?

Jag har aldrig förknippat frukostflingor med mode förut. Inte med hälsosam mathållning heller. Och definitivt inte med tjejer. Jag trodde flingor var nåt man åt till frukost, inte en livsstil.

Kan man anmäla dom för nåt?

Kommentarer
Postat av: syster yster

Var flingorna rosa?

2011-02-19 @ 11:50:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0