Modellmåleri med tillämpad färglära

Nu kommer lite "redovisning" för alla eventuella konstintresserade.

Våran första uppgift var att bara använda svart och vitt och blandningar däremellan. Att med med olika nyanser från svartaste svart till vitaste vitt skapa volym. Observera att det var viktigt att vi målade tygerna på podiet också!



Nästa uppgift blev att göra samma sak fast med vitt och en annan färg, gärna umbra (mörkbrun) om man hade.



Tredje uppgiften var att arbeta med två komlementsfärger plus vitt. Komplementsfärger är dom färger som ligger mittemot varandra i färgtoncirkeln. Vill du läsa mer om komplementsfärger och hur ögat uppfattar färg kan du göra det till exempel här.

Jag valde gult och blått. Jag är väldigt nöjd med denna bild.



Vi pratade om hur en färg ändrar sig beroende på vilken färg som är bredvid. Komplementsfärger både förstärker och kompletterar varandra så att en bild kan vara färgstark utan att vara jobbig. Fjärde uppgiften var att måla i rena färgfält á la Matisse. En kulör för modellen, en för varje tyg och så försöka få harmoni i bilden. Inte lätt. Men jag är rätt nöjd med denna också. Det är intressant att prova nya saker.



När jag var klar med denna var inte dagen slut än så då gjorde jag en till modellstudie. Denna gång drog jag på med palettkniven. Fast jag höll mig inom en begränsad färgskala: Vitt, bränd sienna, bränd umbra och lite karmosinrött. ("Knölen" hon har på axeln har jag tagit bort nu, jag såg den när jag kollade på fotot!) Tycker den blev rätt bra den med.



Det här blev mycket på en gång. Hoppas ni inte blev alldeles utmattade!

Kommentarer
Postat av: Ulrika

Va duktig du är! Jättefina alster! Bra jobbat!

2009-01-22 @ 08:33:42
URL: http://ullda.blogg.se/
Postat av: Anonym

Herrejösses!

Vilken konstnär du är! Fantastiskt fint!

2009-01-22 @ 21:05:54
Postat av: Maggan

Vilka underbara tavlor! Tänk den som kunde måla så...Roligt att se vad du gör och det där med färger tycker jag åxå om ;)

2009-01-27 @ 19:11:13
URL: http://mags.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0