Rapport från verkligheten - grafik

Igår måndag åkte mamma och pappa hem och jag och barnen åkte till varsin skola. Slut på lovet.

Nu har vi börjat med grafik och håller till på grafikverkstan på Härke Konstcentrum. Där finns utrustning för både det ena och det andra. Vi har fått börja med linoleumsnitt som är så kallat högtryck, dvs det är dom upphöjda ytorna, det man inte skär bort, som avger färg. Som på en stämpel.

Om ni vill fördjupa er i ämnet grafik så har jag hittat en bra sida med enkla förklaringar här.
 
Jag håller på med en bild som jag tror blev färdig idag men jag hann inte provtrycka innan jag var tvungen att går för att hinna med bussen. Det var nämligen Halloweenfest på skolan ikväll och det började klockan 6 så det blev en tidigare buss idag.

Man måste provtrycka för att se riktigt hur det blir. Sen kan man göra rent "stocken" (det kallas så fast det är linoleum, inte trä) och fortsätta karva där man tycker det behövs. Det är ju liksom lättare att ta bort lite till om man skulle ha skurit bort för lite. Tvärtom går däremot inte.....

Om det är kul? Jajamen! Det svåra med högtryck är att tänka "tvärtom". Ska man ha mörka konturer måste man spara dom och inte skära bort. Men ju mer man håller på desto lättare går det. Övning ger färdighet!

Kommentarer
Postat av: Én Kent

Ja du Gun, jag vet fan inte vad jag ska säga, men fortsätt du med "Högtrycket".

Sitter nu i Borgholm och försöker blogga lite så jag får väl säga, Ha det så bra och hälsa folket!

2008-11-05 @ 20:33:26
URL: http://elvikingo56.blogg.se/
Postat av: alias Kvasthilda

Ja högtrycket ska ligga kvar till helgen sa dom på vädret!!

2008-11-05 @ 22:29:45
URL: http://aliaskvasthilda.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0