Hilda - grafikgalningen ♥

Jag vill inte vara hemma. Jag vill vara på Härke och trycka!

Jag gjorde färdigt papp-snittet idag och gjorde ett provtryck. Tjosan vad häftigt det blev! Vad papp-snitt är? Jo!

Istället för att skära i en linoleumplatta så använder man en kartongskiva. Man kan skära, riva bort, lägga på trälim blandat med krita och göra mönster med till exempel pennan eller med en tandspackel, limma på sandpapper eller valsa sandpappret på kartongen så det blir mönster, limma på spets, tyll etc. Sedan lackar man kartongen för att den ska bli tålig.

När man gör djuptryck så lägger man pappret man ska trycka på i blöt en stund. Man använder alltså lite tåligare papper än till högtryck. Sedan stryker man på färg på kartongskivan och sen torkar man av den. Det låter ju inte klokt - men det är meningen att det ska bli färg kvar i fördjupningarna och dom högre liggande partierna blir alltså ljusare.

Det tar sin rundliga tid att gnugga bort färgen..... Sedan när man kör allt genom pressen så fastnar färgen som ligger kvar i gröpperna (groparna?) på det fuktiga pappret och det blir ashäftigt! Ja det är svårt att beskriva, både hur man gör och hur det blir. Jag måste väl fotografera och visa som vanligt antar jag.

Det enda problemet jag stött på är tiden. Man hinner ju inget om dagarna! Jag skar till papper idag för att trycka linoleumsnitten medans jag väntade på att lacken skulle torka på pappsnittet. Men sen ville jag ju provtrycka det istället för att trycka linoleum. "Lugn, du har ju hela veckan på dig!" tyckte Odd. Mja, på tordag har vi kulturhistoria halva dagen och på fredagar brukar jag ju inte åka in. Och vi är så många så det blir kö hela tiden när nån ska trycka "på riktigt"! Men imorgon ska jag börja direkt på morgonen med tryckning!

Jag har även en idé till en tavla i TVÅ färger. När ska jag hinna med den då?! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0