Finanskris

Nu börjar det kännas att är en fattig student. Igår köpte jag vinterskor åt Herman och gympaskor åt Haqvin att ha på idrotten i skolan. Det blev inte billigt, inte. Sen handlade vi mat. Blev tacokycklinggratäng till middag med tortillas och dom vanliga tacotillbehören samt en flaska vin åt Sören och mig och dricka åt barnen. Nyss var jag nere och handlade mer saker som var slut. Fasen vad det går pengar ibland.

Även om man verkligen försöker planera maten efter sånt man redan har hemma i frysen så måste man ju fylla på med vissa saker kontinuerligt. Mjölk, bröd (om man inte bakar men då måste man ändå ha mjöl, jäst etc), flingor, havregryn, pasta, krosstomater, grönsaker mm. Jag försöker verkligen dra ner på onödor men nog vill jag att barnen ska få lördagsgodis till exempel. Och dricka och vin köper jag inte varje helg heller.

VAD ska jag dra ner på? Klädinköp? Ja till mig själv i så fall. Men jag tycker inte jag köper särskilt mycket kläder åt mig själv. Vinterjackan var dyr men den kommer jag att ha i flera år. Och barnen måste ju ha kläder för sjutton gubbar! Tyvärr kan dom inte ha sina i flera år. Man kanske ska ha utförsäljning på urväxta kläder?

Tar man hjälp av diverse tips om hushållsekonomi på webbsidor och i tidningar så brukar det alltid stå att man ska ta med matdosa istället för att äta lunch ute. Jo. Det gör jag. Dom inser kanske inte att i Stugun finns det inte så många  lunchställen att äta på. Dom flesta har matdosa med sig. Nu när jag studerar har vi i och för sig Restaurang Sundet precis nedanför och dom har bra mat: En dagens rätt, en vegetarisk dagens rätt, en soppa och en veckans rätt samt en stor salladsbuffé. Där kan man dessutom köpa med sig mat. Då får man en plastlåda för salladen och en för maten. Detta räcker i två dagar för en normal konststuderande. Kostar 50 kr.....jo, det är sant. Men där handlar jag bara om jag har glömt matdosan eller om det inte blev nån mat kvar dagen innan och jag inte har nån i frysen att ta med. Och nu när vi är på Härke så finns det inga uteätarställen alls.

Det går pengar till busskortet också. Men jag har Best Price och betalar runt 30 spänn per resa nu så ingen kan väl påstå att det är dyrt? Herregud, vad skulle det kosta att åka bil?!

Ska sätta mig ner och göra en storplanering utifrån vad som finns i kyl, frys och skafferi. Baka bröd ska jag göra. Göra pålägg av älgkött kanske? Men ost kan man inte gärna göra själv, inte i brådrasket i alla fall. Mamma och pappa hade faktiskt med sig lite mat när dom kom hit och hälsade på. Tack för det! Det finns kassler kvar och lite skinka bland annat. Och så hade hon bakat matbröd!

Nu har jag tinat köttfärs och ska gå ner och börja med maten. Jag tänkte antingen göra köttfärssås eller köttbullar. Sås är väldigt lättsamt att göra men å andra sidan är det inte kattskit med handrullade älgfärsbullar heller. Skulle man beställa det på nån finare krog i Stockholm skulle det nog kosta kosing!

Det kanske är därför jag har dåligt med pengar? För att vi äter lyxkrogsmat? ;-)

Kommentarer
Postat av: Mamma

Ja det är ju synd att jag inte kan skicka hembakat bröd via datorn. Kramar.

2008-11-08 @ 19:17:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0