Misslyckade pizzabullar - lyckat rågbröd

Igår bakade jag ett jättegott matbröd - men jag vet inte hur jag gjorde!
 
Det var så här:
Jag skulle baka pizzabullar och i vanliga fall plockar jag fram alla ingredienser INNAN jag börjar. Men inte igår. Jag smulade jäst ner i degblandarbunken och hällde på hälften mjölk och hälften vatten som var strax under fingervarmt. Sen tog jag fram vetemjöl. Nähä nä. Det var inte mycket kvar i den påsen, inte. Jäklar! Och ingen oöppnad heller?! Vetemjöl som är sånt där som jag "alltid" har hemma! 
 
Hällde i vetemjölet. Tillbaka till skafferiet. Det fanns grahamsmjöl och det fanns grovt rågmjöl. I med det. I med det mjuka smöret och saltet. I med mera rågmjöl. Hm, det här blir nog inga pizzabullar. I med en stor sked kvarg också. Hitta på nåt bara! Mer rågmjöl. Blanda blanda. Jäsa jäsa. När degen jäst i 40 minuter tog jag en stor slev och "klickade" ut stora kakor på bakplåtspappret, fyra på varje plåt. Sen fick dom jäsa igen och så skjuts in i ugnen.
 
Jäklar vad fina dom blev! Jättegott bröd! Saftigt och lite grovt. Hur ska jag kunna återupprepa den här succén? Smaksensationen kan förstås bero på att vi ätit köpebröd i flera veckor. Sinnena överväldigades väl av det hembakade brödets aromer. Fast ändå - jag tycker brödet BLEV lyckat. På riktigt. Jag åt det nu till frukost också och det smakade fortfarande väldigt bra. Jag får försöka återskapa receptet nästa gång jag bakar och så skriva ner det. 
 
Sen ska det väl få ett namn också. Både grahamsmjöl och grovt rågmjöl i, det är säkert nyttigt. Men det ska inte heta "hälsobröd" eller "fiberbröd" för såna namn gillar jag inte. Det låter som att man ska äta brödet för att det är fibrer i, inte för att det är gott. "Jag hörde att du har problem med förstoppning. Nu har jag bakat ett bröd med fibrer, här, ta en skiva." Jodå, mat kan vara medicin också men det ska inte vara det första man tänker på när magen knorrar tycker jag. Men "råg- och grahamskakor" kanske? Jaja, jag ska få ner receptet på papper först, sen får vi väl se vilket namn som dyker upp. "Misslyckade pizzabullar" är väl inget bra namn antar jag.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Ann

Gobröd rätt och slätt.

Svar: Ja det var för himla gott! Måste försöka återskapa det.
Kvasthilda

2014-10-09 @ 08:34:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0