Det finns hopp för mänskligheten

Blev ingen gräsklippning igår. Just när jag hade tagit sats och skulle gå ut och klippa fick jag syn på posten som Haqvin tagit med in. Där låg ett brev från nåt företag jag inte kände igen namnet på. Jag öppnade det. Vad vet man, det kan ju vara ett jobberbjudande. Eller avslag på en ansökan, vilket väl var det mest troliga.
 
Det var från ett inkassoföretag. Va??? Har jag inte betalat mobilräkningen? Det har jag ju visst! Upp och rota bland papperna. Jodå, den är betald. Jag måste ringa på en gång och kolla vad det är frågan om. 
 
"Din kötid är beräknad till 30 minuter." Medan jag väntade gick jag in på internetbanken för att kolla att allt stod rätt till. Jämförde räkningen med vad som stod där. Hm, summan stämmer ju inte. 
 
Jaha. Jag, mitt klantarsel, har betalat FEL räkning. Det var maj månads räkning jag betalade i april. Jamen då har dom ju i alla fall fått in pengar, fast på fel räkningsnummer. Hoppade ur telefonkön till inkassoföretaget och hoppade in på Telias hemsida och chatten istället. Där fick jag numret till reskontra och det ringde jag och hamnade i en ny telefonkö. "Din kötid är beräknad till 30 minuter." Ja jag kunde ju inte gärna klippa gräset och sitta i telefonkö på samma gång. Och middag skulle jag laga och jag skulle hämta Herman och hinna äta innan kören. Men det kan man ju göra när man sitter i telefonkö. Så fick det bli. 
 
Kön tog så klart slut precis när jag var på väg nerför Pålgårdsbacken och mot Hammarn för att hämta sonen men jag hade förutsett det och hade alla papper med mig i bilen. Man har väl varit med förr. Men jag hade inte behövt åbäka mig så mycket, hon på reskontra sa bara "ojoj, ja jag ser att du har betalat maj månads räkning istället, jamen då drar jag in inkassokravet och flyttar fram förfallodatum på den här fakturan så är det bara att du betalar den nu istället". Tack!!
 
Vad vill jag säga med det här inlägget? Jo, att man inte ska ge sig, att man inte ska få panik på en gång, att det kan vara enklare än du tror. Och att man ska kolla vilken räkning det är man har i handen innan man betalar. Att Telia fixade till det fast det var jag som klantat mig ser jag som ett bevis på att det finns hopp för mänskligheten. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0