Veckans vegetariska #1: Mullagatawny soup

Måndagar är för det mesta soppa- och pannkaksdag hos oss. Ett enkelt sätt att genomföra meatless monday. Igår åt vi mullagatawnysoppa. "Vad i helsike är det?" kanske du tänker men jag tror du har hört namnet förr, om du följer samma nyårstraditioner som vi gör. Mullagatawny soup är det som grevinnan äter som första rätt i "Grevinna och betjänten", det som översättarna döpt till "currysoppa". Och det är det ju. Det är curry i soppan. 
 
Jag googlade och hittade en massa varianter, bland annat med kyckling i. Men nu var det ju vegetariskt det skulle vara. Det blev det här receptet:
 
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=950&artikel=2679040
 
Jag följde det på ett ungefär (som vanligt) fast jag hade bara vanlig gul curry hemma så det fick det bli. Det fattas lite i instruktion till receptet också tror jag för det står ingenstan när morötterna ska i (jag tärnade dom och fräste dom med löken och ingefäran) och det står inte hur länge soppan ska koka innan kokosmjölken ska i (jag lät den koka 20 minuter, sen i med kokosmjölk och det andra och så koka kanske 10 minuter till).
 
Det blev en god soppa. Såg ut lite som ärtsoppa när den var klar men den smakade inte ärtsoppa. Den smakade curry och kokos och sötsyrligt liksom. Den skriver vi upp på "göra igen"-listan.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0