Pizzapannkaka

Fick den briljanta idén att göra två sorters tjockpannkaka idag. Det var Herman som önskade tjockpannkaka till middag, gärna fläskdito. Då blir det ju inte köttfri måndag förstås men eftersom vi äter vegetariskt lite då och då behöver man inte vara så principfast över att det absolut ska vara på måndagen. Tycker jag.
 
Alltså blev det fläskpannkaka till middag. När jag ändå skulle laga mat i ugnen tänkte jag att varför inte göra en pannkaka till och frysa in? En pizzapannkaka till exempel. Så här gör man den:
 
Pizzapannkaka
En långpanna
 
 
Slå på ugnen på 225 grader.
 
Gör din normala pannkakassmet. Min består oftast av:
 
5 ägg
1 liter mjölk
5-6 dl vetemjöl
1 tsk salt
ev 1 tsk socker
 
och jag gör så här: knäcker äggen i en bunke, vispar sönder dom, slår i hälften av mjölken, vispar i mjölet och rör slätt, slår i resten av mjölken och rör slätt igen och tillsätter salt och eventuellt socker. Man kan också byta ut en eller två deciliter av vetemjölet till fullkornsdinkel. Kanske blir det nyttigare. Ställ nu smeten åt sidan så länge.
 
Nu ska du ha
 
300 g rimmat sidfläsk eller ett paket bacon
 
Om du har fläsk: skär av svålen, lägg den i långpannan och ställ in i ugnen. Där är det tänkt att fettet ska smälta och smörja långpannan. Är det för lite fett på svålen eller gillar du inte grisfett i större mängder går det bra att ha olja eller smör istället. Men ställ ändå in plåten så den blir het. 
 
Tärna under tiden fläsket eller skär baconet i strimlor. Ta ut långpannan, avlägsna svålen (eller lägg i smöret/oljan) och häll i det tärnade fläsket/ det strimlade baconet istället (bacon brukar inte behöva nåt extra fett). Stek i ugnen tills fläsket/baconet är genomstekt och har lagom färg. Rör om några gånger under tiden. Håll koll!
 
Ta ut plåten, slå i pannkakssmeten och ställ in igen. VRID NER TEMPERATUREN TILL 200 GRADER. Annars blir pannkakan väldigt mörk och väldigt torr. Tro mig, jag har testat.
 
Medan pannkakan gräddas ska du strimla en liten bit purjo, skära upp ett par tomater i skivor och riva ett par deciliter ost. Ta också fram oregano. Ja, det är mejram på bilden ovan. Jag hade slut på oregano.
 
När pannkakan precis håller på att stelna, aproximativt efter tio minuter, ta ut den och lägg på purjostrimlor och skivade tomater och strö på riven ost och oregano. Ställ in och låt den gräddas färdigt, kanske tio minuter till. Du får hålla koll på den. Den ska ha fin färg och verka genomgräddad. Som alla tjockpannkakor kan den verka dallrig i början men den stannar om du väntar några minuter. 
 
Pizzapannkaka ätes så klart med pizzasallad! Fast man får ha lingonsylt till om man vill. Den är även god kall, på en buffé till exempel.
 
Man kan säkert ha annat gott i pannkakan istället för fläsk. Allt som funkar på pizza borde väl funka här med. Fetaost kanske? Lite hackade sardeller? Oliver? Strimlad salami? Testa och sen meddelar ni mig hur det blev.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0