K som i Kenwood

Nu har jag målat lite. Gick trögt idag. Imorgon ska jag sätta igång redan på förmiddagen tror jag. Idag fastnade jag först på Manpowers sida och sen var det plötsligt dags att åka till sjukstugan för blodtryckstagning (undertrycket är i överkant fortfarande men jag ska dit igen om en månad).
 
Sen handlade jag allt man kan tänkas behöva för att baka både kakor och bullar och matbröd. Matbröd åt hushållet och kakor och bullar åt försäljningen på lördag. Jag köpte vetemjöl och grahamsmjöl och socker och råsocker och smör och jäst och blockchoklad  (fast jag inte ska baka nåt med choklad vad jag vet än) och kardemummakärnor och grädde. 
Tänkte baka Matildas grahamsbröd och fiberlimpa, havrekakor och Leilas magiska kanelbullar. När jag tog fram ingredienserna till fiberlimpan insåg jag att jag glömt köpa FILMJÖLK. Filmjölkslimpa innehåller det, vet ni....
Jag satte igång med grahamsbrödet istället. När den degen snurrade på i degblandaren började jag plocka fram grejer till havrekakorna. Oj vad lite havregryn vi hade...... Inte tänkte jag på det på affären. Men jag hade tur, det var precis tillräckligt för en dubbel sats havrekakor. Fast när jag gjorde kakdegen tog bikarbonatet och vaniljsockret slut.... Vad gör man då? Jo, man sänker sina ambitioner. Inga bullar och ingen fiberlimpa idag.
 
Fick en snilleblixt när jag skulle göra kakdegen. Jag såg den här danska baktjejen på TV för ett tag sen. Hon hade också en Kenwood och hon gjorde kakdeg i den, med den där blandgrejen som ser ut som en spade med ett K på. K som i kakdeg, så klart. Jag har aldrig aldrig använt den, inte på alla år jag haft maskinen. Jag har använt degkroken och ballongvispen och mixern och köttkvarnen men aldrig den där grejen (vad heter den??). Men det gick ju finemang det! Varför stå och larva på med elvisp och minimala degkrokar när man kan fläska på med muskelmaskinen!
 
 
Recept? Det hittade jag här: http://baraenkakatill.blogspot.se/2011/11/varldens-godaste-havrekakor.html
Bakade dom förra gången det var fikaförsäljning på gång och dom är jättegoda. Går tämligen snabbt att baka också, speciellt om man har en Kenwood! 
 
Få se om jag orkar baka bullar imorgon. Och hoppas verkligen kakorna räcker. Undrar om jag ska baka en sort till och ha i reserv? Går det inte åt på lördag så kan vi ha dom nästa helg för då är det kalas på gång igen. 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0