GOTT nytt år!

En av dom goda sakerna i nyårfirandet verkar för dom flesta vara maten. Och vem är jag att protestera? Klart vi ska äta gott ikväll. Det blir trerätters as usual.
 
- Förrätt: Soppa på nåt vi har hemma. Nä jag vet faktiskt inte vad för slags soppa det blir men varför inte börja med att fräsa lite lök och vitlök och sen se vartåt det bär hän? Gjorde en för ett tag sen på rostad sötpotatis och vitlök enligt ett recept i en tidning men jösses vad sött det blev. Jag förstår nu varför det heter sötpotatis! Den hade nog tjänat på lite mer kryddor, chili eller nåt. Vi får se vad jag hittar på ikväll.
 
 
- Huvudrätt: Älgfilé. Tror det blir helstekt. Jag använder min stektermometer flitigt nuförtiden så att få till en fin rosa kärna borde inte vara nåt problem. Och om jag först bryner den i stekpannan kan jag kanske få till en god sås. I med lite torkad svamp i den. Mmmm! Potatis till så klart och nån grönsak. Nej man behöver inte alls bestämma detaljer flera dagar i förväg om man har ett bra matförråd. 
 
- Efterrätt: Glass. Köpt på affärn. Behöver inte tillagas, kan tas fram ur frysen när maten har sjunkit tillräckligt - eller inte alls. 
 
 
Nu måste jag gå ut och ta fram älgfilén ur frysen. Måste kolla att vi har grädde hemma till såsen, annars får jag tänka om. Jag tänker ICKE åka och handla nåt idag, det var tillräckligt hysteriskt på affärn igår. Dessutom har jag betalat räkningarna och måste vara extremt snål nu. Nej jag ska inte trötta er med detaljer men det är inte kul att gå på a-kassa, det kan jag tala om. Inte kul alls. Jag hoppas verkligen att det nya året kommer att bjuda på nåt annat än ekonomisk kris. Att hela tiden välja bort är deprimerande.
 
Men idag vill jag vara positiv. Ikväll ska vi skåla för det nya året - i champagne! Gott nytt år!
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0