På julen luktar det så gott av mammas bak

Jag har bestämt mig för att stöka undan julbaket redan i helgen. Förut har jag hävdat att det är för tidigt att göra det redan första advent men varje år blir jag stressad när det är dags för lucia och födelsedagarna och jul så jag vet inte varför jag framhärdar. Nej, nu börjar vi med julen, punkt slut. Jag bakar i helgen och så fryser jag in så vi inte äter upp dom. Eller ja, äta upp dom ska vi ju men jag vill inte att dom ska ta slut INNAN julafton. Dessutom slipper jag se dom där i skafferiet ropandes: Ät mig! Ät mig!
 
 
Saffransbröd ska jag baka. Och rån. Usch, rån är jobbiga men dom ÄR så goda. Sen skulle jag vilja baka nåt annorlunda, nåt som jag inte gjort förr. Men dom ska helst vara enkla att göra och gärna med mycket smak. Fast LITE pyssel kan jag stå ut med när jag tänker efter, det är ju i alla fall jul!
 
Fick några förslag: Kaffecigarrer, brysselkex, syltkakor, jitterbuggare, saffransgrottor. Tja, kanske?
 
 
Förut ett år bakade jag saffransbiscotti och dom gillade jag. Kanske man ska prova chokladbiscotti i år, det var lite dåligt med choklad i listan ovan ser jag. Jag gillar både mandel och nötter men då får man hålla rätt på kakfaten när man serverar så inte nötallergikerna får fel kakor. Chocolate chip cookies är det nötter i, dom brukar vi baka. Nähä, nu skulle vi prova nya kakor var det ja....
 
Men havrekakor då? Det har jag inte bakat till jul nån gång och det ÄR ju så gott med havre! Och lite nyttigt till och med (om nu kakor måste vara nyttiga). Havrekakor med chokladpluppar. Pepparkaksmuffins med cream cheeseglayr då? Samma glasyr som till morotskaka tänkte jag. 
 
 
Nåt jag tänkt prova i flera år men inte lyckats göra än är chilichokladkakor. Jaaa, dom måste jag testa i år. Men vad skulle det vara i dom mer än chili och choklad? Måste sätta mig ner i kväll och skriva ner alla kakor så jag kan handla hem ingredienser imorgon. Sen är det bara att kavla upp ärmarna på lördag morgon och sätta igång!
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0