Overload

Varför startar jag alltid helgen med såna ambitioner och så faller det platt bara efter några timmar?

Jag vill städa, det är så stökigt här hemma! Och tvätta tänkte jag också göra. Handla mat på kupongerna. Kolla efter vinterkängor. Inventera frysen och laga mat på det vi har. Skåpet med plastlådor skulle behöva rensas, det ser mest ut att vara yoghurthinkar där. Kläder på sovrumsgolvet, rörigt i köket (ja det beror visserligen på att hallen inte är klar så en del av ytterkläderna hamnar i köket men ändå.)

Jag börjar alltid med för mycket på en gång och så blir det overload i systemet och jag ramlar ihop i en förtvivlad liten hög eller så blir jag jätteelak på min familj - bara för att jag blir så trött. Men egentligen, det är väl ingen mening att börja med nåt om man inte orkar slutföra det? Så varför gör jag så??



Man blir ju avbruten också. Av matlagning och ätning och disk och barntjatning och sånt där som man måste göra varje dag för att livet ska gå vidare. Sen vill man hinna göra "ingenting" också dvs slappa i tv-soffan, kanske musicera lite, redigera bilder i photoshop, måla, sticka, träna, promenera, fundera. Umgås med folk kanske!

Slappa i tv-soffan hann vi faktiskt med lite redan i morse om jag ska vara ärlig. Men sen drog jag igång en maskin med tvätt och så skjutsade jag lillebror till en kompis och for själv och handlade. Ja jag gick faktiskt in på Stööks och kollade efter vinterkängor också. Men det var så urplockat så inte hittade jag nåt där inte. Hurra säger plånboken men fötterna gråter.

När jag kom hem med fyra matkassar var jag HUNGRIG!! "Gå aldrig och handla hungrig" är en bra regel men jag var faktiskt inte hungrig när jag for.... Men NU! Kastade bara in frysvarorna, resten fick stå kvar i kassarna medans jag gjorde en snabb lunch på korv och makaroner Nu sitter jag här vid datorn och dricker kaffe och äter lördagsgodis istället för att städa. Suck..... Disken väntar, tvätten väntar, maten väntar på att hamna i skafferiet.



Jag kan inte fokusera. Trots att ett barn är borta, ett sitter vid datorn och mannen inte heller är hemma. Inga distraktioner kan man tycka.

Nu är kaffet slut. Nu ska jag stoppa lurar i öronen och dra igång en bok, då brukar det gå bättre att fokusera. Sysselsätta hjärnan så den inte kan tänka på alla saker samtidigt!

 


Kommentarer
Postat av: maggan

Det där känner man igen.....Ta du en bok och lägg dig, har du tur har "lusten-kravet" att göra något gått över. Det går så bra att skjuta saker framför sig. Sen ber du Sören att hjälpa till nästa dag eller helg.

2011-02-05 @ 16:55:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0