Hummus!

Jag har varit (och är fortfarande!) i mathimlen idag. Jag gjorde hummus igår och oj vad det är gott! Varför gör jag det inte oftare?
 
Det var säsongspremiär på damernas fredagshundring på bastun igår och jag var värdinna. Och som vanligt anlände jag nästan sist -  men det gjorde inte så mycket. Dörren var upplåst och jag hade kommit ihåg att slå på bastun tidigare samma dag. Dessutom brukar vi inte äta förrän efter vi har bastat klart.
 
H och M var där. Dom hade en massa små tuber med sig, med krämer och grejer sen dom hade varit i Åre och jag fick prova på både skrubb och en ansiktsmask. Känner mig faktiskt lenare i fejset idag. Det är mysigt med spa. 
 
Efter bastun åt vi. Jag hade gjort hummus, guacamole och en hittepå-dip med turkisk yoghurt och kryddor. Skurit upp gurka, morötter och paprika och tagit med egenodlade tomater. Det fanns även olika kex, färskost och libabröd och så hade jag kokar ägg och köpt tunnskuren kyckling. Man skulle kunna kunna kalla det "utökat mysfika" om man är medlem i denna familj och vet vad "mysiga" innebär. Gott!
 
 
Idag fanns det sålunda rester. Jag åt libabröd med paprikaost och kyckling till frukost. Till lunch blev det grönsaker, gucka och hummus och ett par stekta ägg. Kombinationen stekt ägg, guacamole och färsk tomat är en smaksensation jag verkligen unnar alla.
 
 
Till middag blev det klyftpotatis, ugnsrostade morötter, palsternacka och lök samt bräckt kassler. Till detta currysås eller kallbea och så - tada! - hummus!
 
Nu har jag frusit in resten av hummusen i småburkar. Jag törs inte utmana ödet - aka magen - och äta mer av den just nu. Fast än har jag inte fått nåt magknip. Kanske magen har vant sig? Åt både kikärter och vita bönor i veckan. Det är både gott och mättande. Och billigt! Men jag måste komma ihåg att köpa olivolja för den var faktiskt slut upptäckte jag när jag skulle ringa den på hummusen.
 
Undrar vad vi ska äta för gott imorgon? 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0