Tom källare (frys) gör galen kvinna

Jag fick jobba hela förra veckan och jag får jobba den här veckan och nästa också. Inte dumt. Inte dumt alls. Dock tappar jag bort lite rutiner som jag har annars när jag är hemma. Att skriva på bloggen till exempel. Och den stora förrådsrensningen, den kom av sig. Men strunt samma, vem vill läsa om sånt?
 
I helgen har jag plockat mera bär. Jo, det är sant! Mer hallon i buskarna nedanför huset, drygt ett kilo. Sen gick jag upp mot Colldéns och fick ihop 10 liter blåbär på hygget innan. Precis, jag gick inte ens ända upp till Colldéns! Eftersom det är älgjakt så kan det ju vara klokt att hålla sig i närheten av byn. Och varför ge sig iväg långt till skogs när man har bär alldeles inpå knuten? Förresten, jag hittade åkerbär också, en hel handfull. Dom brukar jag bara hitta ett och ett annars fastän dom blommar så fint på försommaren. Du gissar rätt, det var också i närheten av huset. Nypon såg jag där också. Kanske jag ska plocka nypon i år? Men vad gör man av dom? Och är dom inte väldigt bökiga att rensa?
 
 
 
 
Nu har jag massor med små burkar i frysen med hallon och blåbär så nu är jag nöjd. Nu kanske vi klarar oss över vintern. Bären blir drygare om jag fryser in i burkar istället för att koka sylt. Finns det färdig sylt i kylen blir det lätt att man (läs "dom andra i familjen") tar bara för att det finns och är gott. I ett glas mjölk eller lite extra på filen. Okynnesätning. "Men har du inte plockat dom för att dom ska ätas då?" kanske ni tänker nu. Jodå - men varför ska dom andra äta upp all min möda i skogen och snåren? Min värkande rygg och mina brännässlesvidande händer? Varför kan inte DOM plocka bär om dom nu vill ha? Bären är MINA skatter! Alltså är det JAG som portionerar ut dom. Och oroa er inte, familjen kommer att få både blåbärspaj och muffins och sylt i vinter. Riktigt så snål är jag inte.
 
Nu skulle man ju ha plockat äpplen också, om det funnes några. Det är nästan inga äpplen alls på våra träd! Det måste ha hänt nåt när dom blommade. Och äppelmos som är så gott. Hur ska det gå?
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback




RSS 2.0